Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenDaciaDodge
DonkervoortEssen EMSEuroNCAP
FerrariFIATFisker
FordFrankfurt2011Geneva2011
GoodyearGumpertHamann
HondaHummerHyundai
InfinitiIsuzuIVECO
JaguarJeepKia
KoenigseggKTMLada
LamborghiniLanciaLand Rover
LexusLincolnLotus
MaseratiMaybachMazda
McLarenMercedes-BenzMini
MitsubishiMorganNissan
OpelPaganiPeugeot
PontiacPorscheQoros
Race of ChampRenaultRolls Royce
SAABSEATShell
SkodaSlovakiaRingsmart
SpykerSsang YongSubaru
SuzukiTataTatra
TeslaThinkToyota
TrabantVolkswagenVolvo
Wiesman
HISTÓRIA
Veterán za milión má nástupcu (22.05.2017)

Na jar roku 2017 príde na automobilový trh roadster (R 190) značky Mercedes-AMG GT. Pokračuje tak silná tradícia otvoreného vysokovýkonného športového automobilu s trojcípou hviezdou. Vrcholom v tejto histórii bola premiéra roadstera 300 SL značky Mercedes-Benz (W 198) na ženevskom autosalóne pred 60 rokmi, 14. až 24. marca 1957.
Otvorený športový automobil vtedy vystriedal úspešné kupé s krídlovými dverami 300 SL Gullwing, ktoré vyrábali od roku 1954. Silným podnetom na vznik otvorenej verzie 300 SL bol najmä severoamerický trh. Roadster sa množstvom detailov technicky odlišuje od kupé, ktoré je zasa odvodené od úspešného pretekárskeho športového automobilu 300 SL. V súčasnosti je 300 SL roadster jedným z najprestížnejších a najvzácnejších veteránov značky Mercedes-Benz.
Čitatelia severoamerického Colliers Magazine sa pred 60 rokmi ako prví dozvedeli o novom roadsteri 300 SL Mercedes-Benz, keďže stuttgartská automobilka umožnila špičkovému fotografovi Davidovi Douglasovi Duncanovi predstaviť v októbrovom čísle magazínu ročníka 1956 predsériový roadster. Bol to mediálny, dobre premyslený ťah, pretože v Spojených štátoch bol dopyt po otvorenom variante 300 SL mimoriadne vysoký.
Pre segment luxusného športového automobilu je trh v USA dôležitý: od roku 1954 značka Mercedes-Benz vyviezla značnú časť kupé do Severnej Ameriky - celkovo 800 z 1 400 vyrobených vozidiel. Duncan, ktorý sám dlhé roky jazdil na modeli 300 SL Gullwing, pre svoju obrazovú reportáž nafotil roadster konštrukčného radu W 198 v priesmyku Passo dello Stelvio a tiež v kmeňovom závode Mercedes-Benz v Sindelfingene. Definitívnu sériovú verziu potom predstavil Mercedes-Benz v marci 1957 na Ženevskom autosalóne. Do roku 1963 vzniklo celkovo 1 858 exemplárov roadstera, ktorý je od roku 1958 k dispozícii aj ako variant s odnímateľnou strechou.
Časopis Motor Revue o novom športovom aute napísal: „Čo sa týka motora a jazdných vlastností, je 300 SL roadster niečo úplne mimoriadne.“ Magazín charakterizuje športový automobil ako „cestovný automobil pre dve osoby s výborným výkonom a jazdnými vlastnosťami“. Nielen odborná tlač bola očarená otvorenou verziou kupé Gullwing. Aj médiá informujú v marci 1957 o premiére roadstera 300 SL značky Mercedes-Benz s početnými pozoruhodnými vylepšeniami.
Model 300 SL dosahuje v roku 1952, v prvej motoristickej sezóne stuttgartskej automobilky po skončení druhej svetovej vojny, veľkolepé úspechy. Od neho je preto odvodená aj sériová verzia 300 SL Gullwing (W 198), ktorú Mercedes-Benz prezentoval vo februári 1954 v New Yorku na International Motor Sports Show spolu s prototypom 190 SL (W 121).
Už čoskoro bolo zrejmé, že trh má veľký záujem aj o otvorenú verziu vysokovýkonného športového automobilu. Dňa 20. februára 1954 preto vedúci skúšok karosérií závodu v Sindelfingene, Karl Wilfert, požaduje vývoj roadstera 300 SL ako skúšobného vozidla. Friedrich Geiger, prvý vedúci dizajnovej oblasti v Sindelfingene, vtedy ešte nazývanej štylistika, už 5. mája 1954 predvádza prvé návrhy. Geiger neskôr vyvíja aj vhodnú odnímateľnú strechu, ktorá dostáva siluetu kupé.
Zelenú pre roadster dáva predstavenstvo 2. júna 1954; ide o výrobu dvoch skúšobných a jedného predvádzacieho vozidla. V novembri 1954 sa sériová výroba vozidla predbežne ešte odsúva. Napokon 26. júla 1955 predstavenstvo rozhodne: „Bude postavený 300 SL roadster s nasaditeľnou strechou kupé a ak to bude potrebné, zamestnáme aj ďalších ľudí,“ uvádza sa v zápise zo zasadania predstavenstva.
Ďalší vývoj premeny kupé na roadster bol spojený s niektorými technickými zmenami. Inžinieri museli zmeniť najmä rúrkový rám. Ten na základe svojej vysokej konštrukcie vyžadoval na bokoch kedysi typické krídlové dvere kupé. Teraz rám na oboch stranách karosérie s vysokými nákladmi skonštruovali nanovo, aby bez zmeny svojej vysokej odolnosti voči krúteniu umožnil použitie klasických dverí. Rám upravili aj v zadnej časti: na jednej strane tak vzniklo miesto na montáž jednokĺbovej kyvadlovej nápravy s kompenzačnou pružinou, na druhej strane vytvorili prakticky využiteľný batožinový priestor. Roadster mal zaujať úlohu športového cestovného automobilu so zachovaním tradície luxusného modelu 300 S značky Mercedes-Benz – oveľa viac ako kupé. Zmeny zvýšili hmotnosť vozidla približne o 120 kilogramov.
Jazdné vlastnosti roadstera nadchli od prvej chvíle. V správe zo skúšky od inžiniera Mercedes-Benz Ericha Waxenbergera sa napríklad uvádza: „300 SL roadster s jednokĺbovou zadnou nápravou a kompenzačným pružením má so športovými pružinami a tlmičmi podstatne lepšie jazdné vlastnosti ako 300 SL kupé s dvojkĺbovou zadnou nápravou. Značná tendencia pretáčavosti bola zmenená na miernu nedotáčavosť, takže v tomto vozidle sa dá v priebehu krátkeho času bezpečne jazdiť na maximum. Podľa údajov Rudolfa Uhlenhauta a Karla Klinga je 300 SL roadster svojimi jazdnými vlastnosťami niekde medzi pretekárskym automobilom Grand Prix a 300 SLR.“
V marci 1961 podvozok opäť zlepšili zavedením kotúčových bŕzd na všetkých štyroch kolesách. Motor preberali inžinieri z kupé najskôr bez zmien. Trojlitrový šesťvalcový radový motor M 198 so vstrekovaním benzínu a s výkonom 158 kW (215 k) mal blok zo sivej liatiny. Na jar 1962 ho nahradili hliníkovým blokom valcov, ktorý bol ľahší o 44 kilogramov.
Okrem vypustenia strechy sa dizajn roadstera odlišuje od kupé rozličnými detailmi. V prednej časti vykazuje otvorený športový automobil zvislo stojace svetelné jednotky. Zlučujú svetlomety, hmlové svetlomety a smerovky pod jedným spoločným krycím sklom. Tento prvok je v nasledujúcich rokoch charakteristický pre vzhľad osobných motorových vozidiel značky Mercedes-Benz. Konštrukčne je nutná skladacia sklápacia strecha, ktorú vyvíja Friedrich Geiger. Vďaka svojej jednoduchej obsluhe je považovaná za najrýchlejšie ručne otváranú a zatváranú sklápaciu strechu svojej doby. Po otvorení sa ukryje pod krytom z plechu. Jeden a pol roka od uvedenia roadstera na trh je k dispozícii aj od začiatku plánovaná odnímateľná strecha.
Športové vlastnosti má 300 SL roadster v génoch; dôsledne pokračuje v tradícii športového SL značky Mercedes-Benz, ktorá sa v roku 1952 začala pretekárskym športovým automobilom 300 SL (W 194). Na sezónu 1957 vznikli na báze otvoreného športového automobilu dve vozidlá s označením 300 SLS. Každé z týchto špeciálnych vyhotovení bolo v porovnaní so sériovou verziou ľahšie o 337 kilogramov a malo motor s výkonom zvýšeným na 173 kW (235 k). Paul O Shea, ktorý už v rokoch 1955 a 1956 dokázal s Gullwingom vyhrať majstrovstvá v kategórii D, získal titul s 300 SLS tretí raz po sebe. V skorých 60. rokoch 20. storočia štartovali s roadsterom 300 SL na pretekoch športových automobilov Eberhard Mahle a Gunther Philipp.
V novembri 1958 dosiahol 300 SL roadster s najdlhším dodávaným prevodovým pomerom i=3,25 počas jazdných skúšok s pretekárskym sklom a zakrytým sedadlom spolujazdca na diaľnici Mníchov–Ingolstadt priemernú rýchlosť 242,5 km/h. Meranie času malo vtedy na starosti hlavné oddelenie športového klubu ADAC. Posledný z 1 858 vyrobených roadsterov 300 SL opustil montážny pás v závode Sindelfingen 8. februára 1963.
Dnes patrí Mercedes-Benz 300 SL roadster medzi najprestížnejšie a najcennejšie vozidlá značky Mercedes-Benz. Výborne zachované a najmä originálne vozidlá dosahujú na trhu ceny výrazne nad hranicou jedného milióna eur. Táto trhová situácia odzrkadľuje obľúbenosť a súčasne zriedkavosť roadstera 300 SL. Múzeum Mercedes-Benz však má i dnes v ponuke výnimočné exempláre. Alternatívou je zreštaurovanie existujúceho roadstera 300 SL v závode prostredníctvom Mercedes-Benz Classic – presne podľa originálnej špecifikácie.







späť








Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.