Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Konôpkove trampoty - a titul majstra (21.09.2009)

Slovenský pretekársky tím ARC Bratislava v zložení Miro Konôpka – Andrej Studenič sa predstavil v pretekoch šampionátu FIA GT na okruhu Hungaroring pri Budapešti na Saleene S7R s číslom 112. V kvalifikácii vybojoval Andy Studenič 11. miesto a
v pretekoch sa Miro Konôpka postupne prebojoval na 9. priečku. .Potom však dobre fungujúci motor Saleenu však začal štrajkovať a Studenič musel po hodine a 25 minútach zastaviť v boxoch: „Motor sme pred pretekmi dali úplne zrepasovať v Nemecku, takže vôbec nechápem, čo sa mohlo stať. Už sme skontaktovali nášho partnera, ktorému motor okamžite posielame späť na reklamáciu. Škoda, tak vysoko sme ešte nikdy neboli,“ povedal Miro Konôpka, ktorý ešte vyšiel na trať pred uplynutím dvojhodinového limitu pretekov a napokon prešiel popod károvanú cieľovú vlajku na 21. mieste.

Po dvoch hodinách sa tešili z 1. miesta v pretekoch Budapest City Challenge 2009 Karl Wendlinger, Ryan Sharp. Za sebou nechali aj dve továrenské Maserati MC12. Miro Konôpka vtedy vyslovil prorocké slová: „Podľa mňa to takto nemôže dopadnúť. FIA nedovolí, aby obstarožný Saleen porážal miliónmi eur prepchaté Maserati z koncernu Fiat, ktorý má na FIA fantastický lobing.“
Hodinu po pretekoch sa jeho slová naplnili. Technickí delegáti FIA diskvalifikovali auto č.14 tímu K+K Motorsport pre problémy s restriktormi (nasávacie ventily vzduchu, po ktorých zakrytí musí motor do 4 sekúnd zhasnúť, čo sa v prípade víťazného Saleenu nestalo. Pri opakovanej skúške už áno, komisári to však nezobrali do úvahy).
„Šampionát FIA GT je elitárska súťaž, v ktorej sú všetky tímy na východ od Nemecka podceňované,“ dodal Miro Konôpka. „My máme zaplatiť poplatky, doniesť peniaze za predpísané pneumatiky, benzín, prípadne si zaplatiť drahé sedadlo v nejakom západoeurópskom tíme. Keď komisári idú okolo boxov Maserati, ani nedýchajú, na nás sa však vyvršujú a nedajú nám dýchať pri rôznych kontrolách od výmyslu sveta. Samozrejme, že predpisy sa musia dodržiavať, ale pri východoeurópskych tímoch to skutočne hraničí so šikanovaním a arogantné reči ani nie 30-ročného technického komisára FIA Manuela Leala typu: “Vy si jazdite len tie vaše národné šampionáty“, sú ukážkou nestrannosti a zmyslu pre fair-play. Konôpkove trampoty
Slovenský pretekársky tím ARC Bratislava v zložení Miro Konôpka – Andrej Studenič sa predstavil v pretekoch šampionátu FIA GT na okruhu Hungaroring pri Budapešti na Saleene S7R s číslom 112. V kvalifikácii vybojoval Andy Studenič 11. miesto a
v pretekoch sa Miro Konôpka postupne prebojoval na 9. priečku. .Potom však dobre fungujúci motor Saleenu však začal štrajkovať a Studenič musel po hodine a 25 minútach zastaviť v boxoch: „Motor sme pred pretekmi dali úplne zrepasovať v Nemecku, takže vôbec nechápem, čo sa mohlo stať. Už sme skontaktovali nášho partnera, ktorému motor okamžite posielame späť na reklamáciu. Škoda, tak vysoko sme ešte nikdy neboli,“ povedal Miro Konôpka, ktorý ešte vyšiel na trať pred uplynutím dvojhodinového limitu pretekov a napokon prešiel popod károvanú cieľovú vlajku na 21. mieste.
Po dvoch hodinách sa tešili z 1. miesta v pretekoch Budapest City Challenge 2009 Karl Wendlinger, Ryan Sharp. Za sebou nechali aj dve továrenské Maserati MC12. Miro Konôpka vtedy vyslovil prorocké slová: „Podľa mňa to takto nemôže dopadnúť. FIA nedovolí, aby obstarožný Saleen porážal miliónmi eur prepchaté Maserati z koncernu Fiat, ktorý má na FIA fantastický lobing.“
Hodinu po pretekoch sa jeho slová naplnili. Technickí delegáti FIA diskvalifikovali auto č.14 tímu K+K Motorsport pre problémy s restriktormi (nasávacie ventily vzduchu, po ktorých zakrytí musí motor do 4 sekúnd zhasnúť, čo sa v prípade víťazného Saleenu nestalo. Pri opakovanej skúške už áno, komisári to však nezobrali do úvahy.)
„Šampionát FIA GT je elitárska súťaž, v ktorej sú všetky tímy na východ od Nemecka podceňované,“ dodal Miro Konôpka. „My máme zaplatiť poplatky, doniesť peniaze za predpísané pneumatiky, benzín, prípadne si zaplatiť drahé sedadlo v nejakom západoeurópskom tíme. Keď komisári idú okolo boxov Maserati, ani nedýchajú, na nás sa však vyvršujú a nedajú nám dýchať pri rôznych kontrolách od výmyslu sveta. Samozrejme, že predpisy sa musia dodržiavať, ale pri východoeurópskych tímoch to skutočne hraničí so šikanovaním a arogantné reči ani nie 30-ročného technického komisára FIA Manuela Leala typu: “Vy si jazdite len tie vaše národné šampionáty“, sú ukážkou nestrannosti a zmyslu pre fair-play. Víťazný Saleen českého tímu kontrolovali po kvalifikáciách 2 hodiny a po toľkých ranách, čo dostal od Maserati na trati pretekov, sa skutočne niečo mohlo uvoľniť... Na trati zaslúžene vyhral Saleen, ostatné je už len špinavá politika,“ povedal na margo diskvalifikácie víťazného auta Miro Konôpka.
Slovenský reprezentant po sklamaní v Budapešti obhájil titul absolútneho majstra Slovenskej republiky v pretekoch automobilov na okruhu. Podarilo sa mu to v Jesennej cene na Masarykovho okruhu pri Brne, ktorá je pravidelne súčasťou slovenského šampionátu. V silnej konkurencii najmä českých tímov štartovala posádka Miro Konôpka, Andrej Studenič a Matej Konôpka (Mirov syn) na staršom, no spoľahlivom Porsche 911 GTR RS. V trojhodinových vytrvalostných pretekoch mali za úlohu dôjsť do cieľa a nazbierať body v súboji o titul – najmä v konkurencii silnej dvojice Rudo Machánek – Štefan Rosina.
Už v 3. kole ohrozil plány úplne zbytočný kontakt s Janom Urbanom na Lamborghini, po ktorom zostal Miro Konôpka stáť v štrku. Podarilo sa mu však dôjsť do boxov s defektom pravého zadného kolesa a mechanici ARC Bratislava mali príležitosť dokázali svoje kvality. Nesklamali a za 7 minút dokázali poškodené zavesenie opraviť. Po ďalšej polhodine však Miro Konôpka opäť stál na trati – tento raz za to mohol roztrhnutý klinový remeň. Maršali dotiahli bezvládne Porsche do boxov, kde ho mechanici opäť dali do poriadku, no prijatie cudzej pomoci v podobe odtiahnutia bolo proti pravidlám, a tak mladší z Konôpkovcov po prvých troch odjazdených kolách dostal čiernu vlajku a z pretekov musel odstúpiť. Radosť tímu ARC Bratislava urobila aspoň posádka Ivan Weiss – Alena Savkaničová, ktorí v triede D4 do 2000 cm3 dominovali v hodnotení slovenských posádok.
V nedeľu boli na programe šprinty. Miro Konôpka štartoval so Saleenom S7 a vedel, že ak dôjde do cieľa, tak mu titul šampióna neunikne. Jeden z jeho veľkých súperov, Rudo Machánek, totiž pre poruchu motora neštartoval. V pretekoch sa diváci mohli dlho pozerať na súboj o 5. priečku v celkovom poradí v podaní dvoch čistokrvných Američanov: Konôpkov Saleen držal za sebou Corvette C5R Litovca Alexandra Talkanitsu jr. Miro Konôpka sa nakoniec rozhodol svojho súpera pred seba pustiť: „Viem, že on chcel veľmi pretekať, ale keď do mňa zo dva krát v zákrute ťukol, tak som sa rozhodol ho pustiť. Trochu mi odchádzali predné pneumatiky a nechcel som riskovať vypadnutie. Potreboval som body do slovenského šampionátu, predo mnou bol len Daniš na DTM, a to mi stačilo na zisk titulu absolútneho majstra. V týchto časoch, keď prichádzajú na okruhy mladí jazdci s novou technikou, je to každým rokom ťažšie. Ale s touto sezónou môžem byť v konečnom dôsledku spokojný.“
Mirov syn Matej Konôpka štartoval v šprinte na Porsche 911 GT3 RS, no hneď po letmom štarte sa roztočil v hodinách. Šmyk vo vysokej rýchlosti našťastie zvládol, ale na klasifikáciu mu v cieli chýbal jeden okruh.
V závere septembra zamieri Miro Konôpka na rakúsky okruh Salzburgring, kde sa pokúsi obhájiť aj titul šampióna v seriáli FIA CEZ Trophy.

Janyk Žgravčák
FOTO: Petr Gabriel (2), Jiří Nezdařil (portrét)






späť






Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.