|
|
|
|
|
|
NOVINKY |
TEST Honda Insight 1,4 Comfort (24.10.2009)
Insight je zrelou inšpiráciou.
Na medzinárodnom autosalóne v Detroite v januári 2009 mal svetovú premiéru úplne nový hybridný automobil Honda Insight, päťdverový hatchback s priestorom pre päť cestujúcich. Prvú generáciu pod týmto názvom predstavila japonská automobilka v roku 1999 a uvedenie druhej generácie po desiatich rokoch znamená novú éru vo vývoji hybridných technológií.
Honda využíva vlastnú, z hľadiska nákladov efektívnejšiu verziu hybridnej technológie, ktorá je známa pod skratkou IMA (Integrated Motor Assist). Atraktívna by mala byť aj spotrebou – len 4,4 litra/100 km (údaj výrobcu) – a emisiami CO2 len 101 g/km.
Shigeru Takagi, prezident spoločnosti Honda Motor Europe, pri predstavení modelu Insight uviedol: „Spoločnosť Honda predáva hybridné automobily už desať rokov, avšak až teraz je naša technológia dostupná aj z hľadiska ceny. Insight kombinuje náš mnohokrát ocenený hybridný systém IMA s jednoducho použiteľnou pomocnou technológiou Eco Assist, ktorá vodičovi pomáha dosiahnuť v reálnej prevádzke čo najnižšiu spotrebu paliva..“
Päťdverová karoséria typu hatchback využíva niektoré štylistické prvky a hlavne aerodynamický profil modelu Honda FCX Clarity, ktorý na svoj pohon využíva palivové články. Okrem elegantného vzhľadu patrí medzi ďalšie prednosti Insightu aj nízko položené ťažisko a priestranný päťmiestny interiér, čo v súčte poskytuje zákazníkom dobrú ovládateľnosť vozidla a vysokú flexibilitu.
Aby majitelia Hondy Insight mohli naplno využiť výhody, ktoré im hybridná technológia Honda ponúka, automobil je vybavený novým interaktívnym systémom na znižovanie spotreby paliva Ecological Drive Assist System (Eco Assist). Ten plní niekoľko funkcií: keď vodič aktivuje režim ECON, je optimalizovaná činnosť motora, prevodovky s plynulo meniteľným prevodom a ďalších častí pohonnej jednotky – všetko s dôrazom na čo najnižšiu spotrebu paliva. O úspornej jazde informuje vodiča zmena farby podsvietenia ukazovateľa rýchlosti. Pri úspornej jazde svieti poloblúk na zeleno, ak má vodič ťažšiu nohu, rozsvieti sa na modro. Okrem toho dostáva šofér (prostredníctvom funkcie hodnotenia spotreby paliva) spätnú väzbu o ekonomickosti jazdy, ako aj súhrnné hodnotenie jazdného štýlu v dlhšom časovom intervale.
Plní nedočkavosti sme si chceli overiť údaj výrobcu o priemernej spotrebe – no displej nás nepotešil. Pri stovke bola spotreba približne päť litrov, pri rýchlosti 130 km/h stúpla na šesť. Údaju výrobcu sme sa priblížili len na rovine, pri ustálenej rýchlosti okolo 90 km/h. Náš celkový priemer v kombinovanom režime bol 5,8 l/100 km. K tejto spotrebe sme sa neraz priblížili aj pri jazde v meste, čo nás utvrdilo v presvedčení, že toto auto je vhodné najmä do mestskej premávky a na kratšie vzdialenosti po cestách druhej triedy.
Na druhej strane musíme vysloviť spokojnosť s podvozkom, ktorý aj na hrboľatej ceste účinne tlmil nerovnosti. Tiež v zákrute sme si mohli dovoliť ostrejší prejazd, hoci Insight sa vtedy mierne nakláňal. Brzdy reagovali spoľahlivo, no mohli by mať razantnejší nábeh. V silnom protivetre sa na diaľnici prejavila vyššia hlučnosť v interiéri a vyslovene nám v tomto vozidle chýbal tempomat. Ani režim S (Sport) nebol pri zrýchľovaní presvedčivý a motor zbytočne dlho držal vysoké otáčky.
Štandardná výbava novej Hondy Insight zahŕňa zadné delené a sklopné sedadlá, ktoré sme v testovanom vozidle mali vyhrievané. Efektný digitálny prístrojový panel je vo dvoch úrovniach, sériovo je k dispozícii automatická klimatizácia, elektrické ovládanie okien, stabilizačný systém Vehicle Stability Assist (VSA), pozdĺžne a výškovo nastaviteľný stĺpik volantu, či audiosystém s podporou MP3, prídavným audio vstupom a reguláciou hlasitosti v závislosti od rýchlosti jazdy.
Úroveň vybavenia zvyšujú – avšak za príplatok –tempomat, audiosystém so 6 reproduktormi, USB konektorom, radenie páčkami pod volantom a vlastný satelitný navigačný systém s hlasovým ovládaním.
Všetky Hondy Insight poháňa moderný celohliníkový motor i-VTEC so zdvihovým objemom 1,4 litra a s ventilovým rozvodom SOHC. Ten je spojený s prevodovkou s plynulo meniteľným prevodom (CVT). Vďaka umiestneniu kompaktnej sady batérií pod podlahou v zadnej časti vozidla, bolo možné použiť praktické sklopné zadné sedadlá, delené v pomere 60/40. Ukrátený nebol ani batožinový priestor, ktorý má objem 400 litrov.
Modelom Insight II Japonci zavŕšili dve desaťročia výskumu a vývoja v oblasti hybridných benzínových a elektrických systémov. Predpokladá sa, že Insight pritiahne k hybridným technológiám novú generáciu zákazníkov. Vyrábajú ho v závode spoločnosti Honda v japonskom meste Suzuka. Potešiteľný je plán spoločnosti Honda, zvýšiť ročný objem predaja svojich hybridných vozidiel v celosvetovom meradle nad 500 000 kusov. Po Insighte bude nasledovať automobil, vychádzajúci z konceptu CR-Z a hybridná verzia modelu Jazz.
Ivan Václavík
Základné technické údaje testovaného vozidla
Honda Insight 1,4
Objem motora (cm3) 1 339
Výkon (kW/k) 65/88
Krútiaci moment (Nm) 121
Max. rýchlosť (km/h) 182
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 12,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,4
Cena testovanej verzie 20 300 € základná verzia 19 000 €
+ Plusy
Moderná technológia
Efektný prístrojový panel
Zmena farby podsvietenia rýchlomeru
- Mínusy
Vyšší vnútorný hluk na diaľnici
Chýbajúci tempomat v sériovej výbave
Motor v režime Sport zbytočne drží vysoké otáčky
| |
|
späť
|
|
|
|
Copyright © 2009 Autoshow.sk |
Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o. |