Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
TEST Mercedes A 180 CDI 7G DCT (20.04.2013)

Nie je áčko ako áčko a každé má svoj vlastný príbeh.
Dešifrovanie titulku je väčšine čitateľov zrejmé: Stále hovoríme o najmenšom Mercedese triedy A – lenže kým pôvodné áčko sa vyznačovalo malým pôdorysom  a vyššou karosériou (do ktorej sa pohodlne nastupovalo), to druhé začína ešte len odvíjať svoj príbeh v podobe kompaktného hatchbacku. No už dnes je zrejmé, že s nižšou a širšou športovo vyzerajúcou karosériou jednoznačne zaujalo divákov.
Hoci spoločne charakterizuje oba automobily rôznych generácií prvé písmeno abecedy, každý z nich je úplne iný. Nielen vzhľadom, ale aj technickými dátami. Importér automobilov s trojcípou  hviezdou s neskrývanou pýchou zdôrazňuje, že súčasný Mercedes A 180 CDI, ktorý sme testovali, je najúspornejší z celej pestrej palety Mercedesov i spomedzi konkurentov vo svojom segmente.
Hoci – ruku na srdce – s jemným francúzskym šarmom, keďže dieselový 4-valcový agregát má pôvod v konštrukčnom zázemí Renaultu 1,5 dCi. Zarytí priaznivci značky Mercedes-Benz však nemusia smútiť, lebo tento motor patrí k tomu najlepšiemu z kuchyne značky Renault. A napokon – bežný, menej informovaný zákazník túto zmenu ani nepostrehne.
Očakávaný dieselový hluk a vibrácie sa nekonajú. Motor v Mercedese A 180 CDI zaberá poctivo už o nižších otáčok a do kabíny nepreniká žiadny nepríjemný zvuk. Aj 7-stupňová automatická prevodovka DCT s páčkami pod volantom, ktorá slúži na manuálne preraďovanie rýchlostných stupňov, priam ideálne využíva prednosti motora. Kvalitu jazdy ovplyvňovala veľmi pozitívne. Takže, ak je to potrebné, vždy dokážete razantne akcelerovať; stačí ľavou páčkou podradiť a vozidlo sa bez otáľania vyrúti vpred.
Na druhej strane, s týmto motorom sa dá jazdiť už od 1 300 otáčok veľmi plynulo a úsporne. Mercedes sľubuje optimistickú priemernú spotrebu v kombinovanom režime len 4,1 l/ 100 km, čo však v spojení so zimnými pneumatikami bolo prakticky nedosiahnuteľné. Reálne sme dokázali priemernú spotrebu znížiť v priemere na 4,9 litra na 100 km, pričom pri rýchlosti 100 km/h ukázal displej lichotivý údaj iba tri litre. Ak sme na diaľnici jazdili ustálenou rýchlosťou (130 km/h), udržali sme priebežnú spotrebu okolo 5 litrov. Oba údaje sú nielen lichotivé, ale aj reálne. Na jednu nádrž paliva sme absolvovali 800 kilometrov s priemernou spotrebou 5,1 litra na 100 km a môžeme potvrdiť, že Mercedes A 180 CDI patrí v súčasnosti – pri bežnom spôsobe jazdy, v súlade s pravidlami cestnej premávky – k najúspornejším automobilom tejto značky i segmentu.
Jazdili sme v meste i mimo neho, po kvalitných (rakúskych) i rozbitých (slovenských) cestách. Samozrejme, jazdný komfort najviac vynikol na prvotriednych asfaltových vozovkách u našich južných susedov. Na Slovensku podvozok dobre tlmil nerovnosti vozovky, o ktoré nebola núdza. Všeobecne  sa karoséria veľmi nenakláňa ani pri ostrejšom prejazde zákruty. Brzdy účinkujú mimoriadne razantne, pri núdzovom brzdení však odporúčame dôkladne sledovať situáciu za vozidlom.
O kvalite materiálov v kabíne sme sa už v spojitosti so značkou Mercedes-Benz zmienili viackrát a platí to i v tomto prípade nového modelu A. Príjemným zistením je súčiniteľ odporu vzduchu len 0,28. Objem batožinového priestoru považujeme za priemerný (341 / 1 157 litrov), rovnako aj priemer otáčania 11 metrov.
Dizajn interiéru patrí k tomu lepšiemu, čo ponúkajú renomované značky v segmente malých áut. Páka na ovládanie režimov jazdy sa presťahovala zo stredového tunela vpravo pod volant, čím uvoľnila miesto medzi prednými sedadlami na sympatickú odkladaciu priehradku. Okrem toho je tu kruhový ovládač navigácie, hoci tá v testovanom aute absentovala. Alternatívou ku komfortným sedadlám v základnej verzii sú športové anatomické sedadlá, ozdobené farebnými pruhmi. Práve tie sme mali v testovanom aute. Majú integrovanú hlavovú opierku, sú vyhrievané, no po absolvovaní dlhšej trasy v nich vodič pociťoval miernu únavu.
Na ramenách volantu sú ovládače rádia, telefónu a informačného systému. Páčka stieračov zostala – v duchu tradície značky – vľavo pod volantom, pod ňou je menšia páčka na aktiváciu a ovládanie tempomatu. S tou sa pracuje veľmi komfortne, samotný tempomat sa ukázal výhodný najmä na diaľnici.
Parkovacia brzda je elektronická, ale môžete ju pohotovo aktivovať tlačidlom na páke radenia. Ak si na ňu v blízkosti volantu zvyknete, uvedomíte si výhodu rýchlej akcie. Po rozjazde sa automaticky uvoľní. Spolupracuje aj so systémom Stop & štart, ktorý je tiež vypínateľný.
Taktiež sa nám páčil netradičný dizajn vetracích otvorov; tri sú v strede prístrojového panelu, plus ďalšie dva po okrajoch. V spojení s premysleným systémom duálnej klimatizácie si dokáže vytvoriť vo vozidle naozaj príjemnú atmosféru na dlhších cestách. Nad trojicou vetracích otvorov je v strede prístrojového panelu netradične inštalovaný monitor pre rádio, ktorý diskutabilne a neveľmi esteticky vyčnieva do priestoru; po zaradení spiatočky sa na neho prenáša farebný obraz cúvacej kamery. Na monitore nechýbajú ani „ohybné“ línie, ktoré veľmi presne signalizujú, kadiaľ sa budú odvaľovať kolesá. Žiaľ, absentuje zvuková signalizácia, takže na prekážky za vozidlom sme si museli obzvlášť dávať pozor.
Na druhej strane, pri jazde vpred, sme si veľmi pochvaľovali signalizáciu rizikovej vzdialenosti za vozidlom pred nami – v zornom poli vodiča prostredníctvom červeného trojuholníka. Taktiež možnosť voľby medzi písmenami E – S – M, čiže medzi režimami ekonomickej alebo športovej jazdy, či využitie manuálneho radenia pod volantom.
Občas sme sa pozastavili nad tým, že plynový pedál je zreteľne hlbšie ako brzdový, takže vodič občas môže zachytiť chodidlom pri náhlom presune pravej nohy na brzdový pedál. Malou negatívnou drobnosťou sú tiež krátke sedáky zadných sedadiel, ktoré neposkytujú dostatočnú oporu stehien. Pri rázvore 2,7 m by sme očakávali lepšie riešenie. A napokon horší výhľad šikmo dozadu, kde prekáža mohutný zadný stĺpik.
Záverom však načim konštatovať, že nový Mercedes A – najmä testovaná verzia 180 CDI so 7-stupňovou automatickou prevodovkou 7G DCT – patrí k výrazným predstaviteľom segmentu kompaktných hatchbackov. V cene vozidla je zahrnutá počas 6 rokov alebo do najazdenia 160 000 km bezplatná údržba a servis (práca, predpísané náplne, náhradné dielce). Navyše aj havarijné poistenie a povinné zmluvné poistenie v spoločnosti Allianz - Slovenská poisťovňa na prvé 3 roky. Najnovší Mercedes triedy A teda môžeme odporúčať ako štýlové a zároveň úsporné auto do mesta i mimo neho.
Ivan Václavík

Údaje výrobcu o testovanom aute
Mercedes A 180 CDI

Objem motora (cm3)    1 796
Výkon (kW/k)        80/109
Krútiaci moment (Nm)    250
Max. rýchlosť (km/h)    190
Zrýchlenie 0 – 100 km (s)    106
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,1
(Skutočná spotreba pri teste 5,1)

Cena testovanej verzie 26 532 €    
Najlacnejšia verzia 23 280 €


+ Výrazné plusy

Úsporný motor s dobrým výkonom
Sedemstupňová prevodovka, ostré brzdy
V interiéri použité kvalitné materiály
- Najväčšie mínusy
Krátke sedáky zadných sedadiel
Diskutabilné uchytenie monitora v strede
Horší výhľad šikmo dozadu








späť






Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.