Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
Pozor na májový ošiaľ v jednej stope (29.04.2013)

Od prvého mája 2013 vstúpi do platnosti novela zákona o cestnej premávke, ktorá umožňuje držiteľom vodičského preukazu skupiny B šoférovať aj ľahké motocykle s objemom motora do 125 cm3 – presnejšie skútre s automatickou prevodovkou. Novela zákona, ktorú navrhol poslanec NR SR Juraj Droba, by mala napomôcť zlepšiť mobilitu jednotlivcov v mestskej premávke, no zároveň so sebou prináša i niektoré riziká, na ktoré upozornili odborníci na tlačovej besede.
Napríklad, kde  budú skútristi – ktorých príliv sa očakáva s nástupom leta – parkovať. V tomto smere už poslanec Droba pripravuje ďalší návrh, aby malé motocykle zbytočne neblokovali osobným autám parkovacie miesta. Taktiež sa treba zamyslieť nad tým, aby motocyklisti mohli medzi dvoma prúdmi vozidiel prejsť dopredu a byť na križovatke prvými. Vo svete sú týmto spôsobom uprednostňovaní a rešpektovaní, lebo určite vyrazia na zelenú rýchlejšie, ako šoféri v autách.
Iným problémom, na ktorý upozornil riaditeľ oddelenia bezpečnosti cestnej premávky na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Milan Troška, sú nedostatočné skúsenosti majiteľov vodičského oprávnenia na osobné autá, ktorí automaticky môžu riadiť skúter s obmedzeným objemom. Nemajú však praktické skúsenosti a v tomto smere určite nezaškodí absolvovať kondičné jazdy. Skúsení inštruktori v areáli Centra bezpečnej jazdy poskytnú v kurze za 50 € cenné rady i praktické skúsenosti. Počas troch hodín jazdenia v bezpečnom prostredí areálu sa frekventanti naučia správne brzdiť, vyskúšajú si správne sedenie na motocykli, udržiavanie stability pri jazde, oboznámia sa s technikou ovládania spojky, plynu a brzdy, zažijú v praxi krízové brzdenie, či vyhýbanie sa prekážke. Taký kurz im určite pomôže odstrániť väčšinu nevhodných šoférskych návykov.
Milan Troška pripomína, že tak ako lyžiari – začiatočníci absolvujú bez váhania kurz na svahu, mali by aj noví majitelia skútrov z vlastnej iniciatívy absolvovať kurz bezpečnej jazdy. Uviedol, že aj malý skúter potrebuje na zastavenie z rýchlosti 50 km/h vzdialenosť až 10 metrov a pri 70-ke dokáže stroj zastaviť až po vyše 20 metroch. Skúsenosti z Českej republiky – kde podobnú novelu schválili 19. januára 2013 – naznačujú, že najúčinnejší spôsob, ako minimalizovať riziko kolízii vodičov skútrov s inými účastníkmi premávky sú práve špecializované kurzy bezpečnej jazdy na skútroch a malých motocykloch. Do novelizovaného zákona sa zatiaľ, žiaľ, táto povinnosť nedostala.
Dôležité je tiež správne oblečenie. Prilba je samozrejmosťou, no v prípade pádu určite neochránia telo motorkára tričko a krátke nohavice. I v horúcom lete sa vyplatí obliecť si odolnú vestu a hrubé nohavice.
Na druhej strane odborníci apelujú na šoférov áut, aby rešpektovali všetkých účastníkov premávky a brali ohľad najmä na vodičov malých motocyklov, respektíve cyklistov. Pripomíname, že v minulosti mohli vodiči s preukazom skupiny B riadiť len motocykle skupiny A1 s automatickou prevodovkou s objemom do 50 cm3. Novelou zákona sa tento objem posunul na 125 cm3. Zmena sa týka šoférov, ktorí sú aspoň dva roky držiteľmi vodičského oprávnenia a vzťahuje sa len na územie Slovenskej republiky. Je tu však  jeden úsmevný paradox. Kým na mopedy je potrebné si urobiť vodičské skúšky v autoškole, na silnejší skúter stačí oprávnenie na vedenie auta...
Ivan Václavík







späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.