Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
Konôpka prinútil Angličanov vyhľadať našu hymnu (22.11.2013)

Je to príjemný pocit, keď pred vyhlasovaním víťazov na slávnom anglickom okruhu Silverstone napochytro zháňajú slovenskú hymnu na počesť víťazného slovenského tímu, ktorú Angličania sto rokov nepotrebovali – vyznal sa s pýchou v hlase významný slovenský automobilový pretekár Miroslav Konôpka na stretnutí s novinármi v závere sezóny 2013. Tú hodnotil jednoznačne ako úspešnú – a zaslúžene.
Veď po roku obhájil nadnárodný zónový titul Majstra zóny strednej Európy (FIA CEZ Trophy) a premiérovo získal aj absolútne víťazstvo v novom seriáli ESET V4 Cup. Ten bol unikátny tým, že jazdcov hodnotili po skombinovaní výsledkov v šprintoch a vytrvalostných pretekoch. Konôpka si veľmi cení aj víťazstvo v Gentlemen Trophy na pretekoch Blancpain Endurance Series na okruhu Silverstone, o ktorom bola reč v úvode. Obraz úspešného tímu ARC Bratislava dotvárajú tituly šampióna v Česku, Poľsku i na Slovensku, ktoré takisto nie sú zanedbateľné.
Rok 2013 bol pre tím ARC Bratislava, kde pôsobí tento nestarnúci automobilový okruhový pretekár, jednoznačne jeden z najzaujímavejších a určite najúspešnejší; do Mirovej bohatej zbierky trofejí pribudli ďalšie cenné tituly šampióna v najsilnejšej Divízii 4, kde súperia autá s objemom motora nad 3 500 cm3.
V priebehu tejto sezóny jazdil 51-ročný Miro Konôpka na rokmi osvedčenom, 14-ročnom Saleene S7 (šprinty) a na modernom, rýchlom Porsche 997 GT3 R. Žiaľ, 24-hodinovky mu nevyšli podľa očakávaní. V januári v Dubaji a tiež v auguste v Spa-Francorchamps totiž po nehodách tímových kolegov zostalo Porsche nepojazdné.
Práve spomínaná 24-hodinovka na okruhu v Spa bola súčasťou prestížneho seriálu Blancpain Endurance Series. V ňom štartoval Miro Konôpka spolu s jediným medzinárodne známym ománskym jazdcom Ahmadom Al Harthym. A práve im sa podarilo získať zatiaľ najväčší úspech slovenského tímu na medzinárodnom poli – spomínané víťazstvo v Gentlemen Trophy v trojhodinových pretekoch na okruhu Silverstone vo Veľkej Británii. Slovenská vlajka sa na takomto významnom motoristickom podujatí, za zvukov našej hymny, ešte nikdy nevztyčovala.
Okrem tohto seriálu štartoval Miro Konôpka aj v talianskej sérii Superstars v Brne a na Slovakia Ringu. V triede GTS Open vybojoval celkové prvenstvo, hoci toto pri slabšej účasti určite nemá takú cenu, ako triumf na Silverstone, kde bolo na štarte 57 áut.
Pri výpočte úspechov to však stále nie je všetko: slovenský tím ARC Bratislava sa objavil aj v ďalekej Malajzii, kde Konôpka už po štvrtý raz štartoval na 12-hodinových vytrvalostných pretekoch Malaysia Merdeka Endurance Race a vybojoval pódiové umiestnenie – 3. miesto v triede GTC.
Dosiahnuté úspechy tešia a napĺňajú hrdosťou, no z ľudského hľadiska bol tento rok pre pretekárov i priaznivcov motoristického športu veľmi smutný. Na 24-hodinovke v Le Mans prišiel o život Allan Simonsen, v pretekoch na okruhu Paul Ricard zasa Andrea Mamé v Lamborghini Supertrofeo. A vari najviac bola šokujúca správa z Austrálie, kde v polovici októbra zahynul Sean Edwards, jeden z najlepších jazdcov GT súčasnosti.
„Mladý britský talent odjazdil v rokoch 2008 až 2011 v našom tíme ARC Bratislava niekoľko významných pretekov vrátane 24-hodinovky v Dubaji, tiež v Silverstone, preteky LeMans Series i FIA GT Championship,“ so smútkom v hlase konštatuje Miro Konôpka a jeho zrak na chvíľu spočinie na fotografii, ktorú so sebou priniesol...
V sezóne 2014 plánuje Miro Konôpka sústrediť svoju pozornosť na Eset V4 Cup, ktorý v tomto roku ukázal slušný potenciál. Jazdecké pole sa rozrastie, keď popri Slovensku, Poľsku, Maďarsku a Česku sa uchádza o štart v seriáli aj Rakúsko. Tamojší jazdci prejavili záujem súperiť s našimi, keďže si všimli, že v pretekoch tohto nového pohára sa zišla v uplynulej sezóne vždy veľmi slušná konkurencia. Tradične by chcel Miro Konôpka absolvovať aj niekoľko významných 24-hodinoviek. Už na začiatku januára bude štartovať na Porsche nemeckého teamu Car Collection v Dubaji. Tiež má v pláne 12-hodinovku v talianskom Mugelle a 24h v Barcelone. Možno sa objaví aj na slávnom Nurburgringu.
Dovedna plánuje absolvovať približne 25 pretekov (vlani to bolo okolo 30). Jeho mechanici už osvedčené Porsche starostlivo pripravujú, veď koniec roka máme na dohľad a na dvere čoskoro zaklope sezóna 2014.
Beseda s novinármi pokračovala neformálne aj v ďalšej hodinke a tam sa reč zvrtla na podporu motoristického športu na Slovensku. Svet vníma, že podľa počtu obyvateľov vyrába Slovensko najviac automobilov na jedného občana. A myslia si, že na Slovensku pôsobiace automobilky VW, Peugeot, Citroën, Kia podporujú mladé talenty. Žiaľ, veľmi sa mýlia. „Podpora zo strany štátu alebo automobiliek je vlastne  nulová,“ konštatuje Miro Konôpka. „Z hľadiska podpory športov sme v rámci Európy predposlední. S tým  sú spojené aj problémy pri reprezentácii krajiny. Veď napríklad len štartovné v rámci FIA (Medzinárodná federácia automobilového športu) je dnes problémom zaplatiť a prakticky všetci najlepší reprezentanti Slovenska si účasť financujú z vlastných prostriedkov. Teda s podporou otcov – čo sa dnes týka napríklad aj talentovaných mladíkov Maťa Homolu a Richarda Gondu. Jednoznačne na Slovensku chýba systém rozdeľovania financií. Pritom vo svete je motoristický šport druhým najsledovanejším. Závidieť môžeme aj českým pretekárom, ktorí dostávajú odmeny a rôzne bonusy...“
Smutné konštatovanie sa, žiaľ, netýka len motoristického športu, ale aj ďalších odvetví, kde patríme k úspešným. Myslíte, že sa situácia v najbližších rokoch zlepší?







späť












Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.