Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
Homola bilancoval sezónu 2016 so Seatom (23.11.2016)

Mladému slovenskému automobilovému pretekárovi Maťovi Homolovi z Bratislavy sa podaril fantastický výsledok. V seriáli TCR nabitom konkurenciou obsadil so Seatom Leon výborné piate miesto, čím si zabezpečil najlepšie umiestnenie z jazdcov bez akejkoľvek podpory športového oddelenia automobilky.
Maťo absolvoval sezónu TCR International Series 2016 v maďarskom tíme B3 Racing Team. Na prvé predsezónne testovanie, zoznámenie sa s tímom a ďalšie testovanie na okruhu vycestoval do španielskej Valencie. Prvé body v seriáli (za 8. miesto) si vybojoval v úvodných pretekoch sezóny v Bahrajne. V čase pretekov ho trápila horúčka, a tak svoj skutočný potenciál odhalil až na ďalších pretekoch v Portugalsku, kde si vybojoval fantastickú Pole position. Žiaľ, v pretekoch nedokázal ubrániť prvé miesto, ale odštartoval zbieranie štvrtých miest, ako aj pravidelný prísun bodových ziskov.
Dve štvrté miesta si Maťo Homola odniesol aj zo svetoznámeho okruhu Spa-Francorchamps v Belgicku, čo ho v tom čase začínalo troška hnevať: „Je to už moje tretie štvrté miesto v sezóne; už by táto séria mohla skončiť – rád by som sa posunul na pódium. Sú to však dôležité body do celkového hodnotenia, takže som v podstate spokojný,“ povedal po pretekoch.
Tvrdá práca celého tímu priniesla svoje ovocie v ďalších dvojpretekoch v talianskej Imole. V prvých pretekoch získal Maťo piate miesto, no v druhých sa mu ako prvému Slovákovi podarilo skončiť na pódiu, keď obsadil fantastické druhé miesto. Maťo túžil po šnúre pódiových umiestnení a toto bol sľubný začiatok.
Tretí stupienok na pódiu si Maťo vyjazdil na rakúskom okruhu Salzburgring, z čoho mal opäť veľkú radosť. „Vyhol som sa niekoľkým nehodám, sťahoval som náskok jazdcov pred sebou a úspešne som súperov predbiehal. Nerobil som chyby a nakoniec z toho bolo výborné tretie miesto.“  V druhých pretekoch víkendu, ktoré poznačil dážď a nehody, si Maťo odniesol ďalšie cenné body za 5. miesto.
Pódiová šnúra potom pokračovala a Maťo Homola dokonca doprial všetkým okolo okruhu počuť aj slovenskú národnú hymnu za víťazstvo v Nemecku. Druhé miesto v kvalifikácii a nekompromisná jazda, pri ktorej nedal ostatným jazdcom šancu znamenala, že Maťo vyhral prvé preteky a v druhých, po štarte z ôsmeho miesta skončil na výbornom 5. mieste. Po pretekoch Maťo neskrýval nadšenie: „Je to neskutočné. Presne toto je dôvod, prečo to robím. Bolo veľmi náročné držať prvú priečku, keďže na niektorých miestach trate pršalo a dážď sa presúval po trati. Nakoniec sa to však podarilo.“
Vysoká škola motoršportu nasledovala na okruhu v Soči, kde Maťo márne hľadal svoju formu z predošlých víkendov. Dve deviate miesta a len 4 body – teda rovnaký zisk ako v prvých pretekoch sezóny v Bahrajne – ho nemohli uspokojiť. Ťažkosti boli s nastavením auta a problémy so zžitím sa s traťou. Maťo veľmi dúfal, že na tento víkend rýchlo zabudne a ďalšie preteky po letnej prestávke budú opäť fajn. Lenže iba 2 body získané v Thajsku boli pre neho nočnou morou. Technické problémy v prvých pretekoch, po ktorých musel odstúpiť a následne nepochopiteľné úmyselné „odstrelenie“ Maťa z trate jeho súperom Oriolom znamenali prísun iba 2 body – za 5. miesto v kvalifikácii a za 10. miesto v druhých pretekoch.
Chuť si Maťo opäť napravil až na náročnom mestskom okruhu v Singapure, odkiaľ si odniesol výbornú porciu bodov za 2. miesto v kvalifikácii a následne za štvrté miesto sezóny v prvých pretekoch. Tento raz bola s Maťom na trati aj veľká porcia šťastia, keďže tesne po prejazde cieľom dostal defekt na ľavej prednej pneumatike. V druhých pretekoch to dotiahol po štarte z 9. pozície na 5. miesto, čo mu zabezpečilo návrat do TOP 5 v celkovom hodnotení seriálu.
Sľubný začiatok víkendu v Malajzii, kde si Maťo vyjazdil 5. miesto v kvalifikácii, prekazil v prvých pretekoch incident, pri ktorom ho opätovne poslal do štrku Španiel Oriola. Ten vyviazol bez potrestania a Maťo získal iba 10. miesto. V druhých pretekoch prišiel v poslednom kole silný súboj opäť s Oriolom, ktorý vyvrcholil viacerými kontaktmi a nakoniec Maťo získal 7. miesto a Oriola stratil šancu na titul. No po nepochopiteľnej penalizácii klesol Maťo zásluhou športových komisárov až na 16. miesto. Incident, pri ktorom Oriola v návale zúrivosti po skončení pretekov naschvál nabúral do auta Maťa Homolu taktiež zostal bez povšimnutia. Bolo to naozaj nepochopiteľné...
Vyvrcholenie sezóny prišlo, rovnako ako minulý rok, na Grand Prix v Macau. Oba preteky sa, žiaľ, dojazdili bez Maťovej účasti, keďže pri predbiehacom manévri ho nechtiac poslal do ochranných bariér James Nash a Maťove auto zostalo neopraviteľne poškodené.
„Bol som oveľa rýchlejší ako James a navyše sa na mňa zozadu tlačil Oriola, tak som to skúsil zvonku. Do tejto zákruty sa dve autá vedľa seba zmestia, no žiaľ, James mi nenechal miesto. Ja som sa netlačil v skrumáži na neho, nakoľko James mohol získať majstrovský titul a nechcel som do jeho snahy zasiahnuť. Určite sme sa do zákruty mohli zmestiť obaja, len to chcelo obojstrannú spoluprácu, čo po pretekoch uznal aj Nash. Ten si pri tomto incidente poškodil svoje auto a prišiel tak o titul šampióna. S Jamesom, aj s jeho manažérom sme si to po pretekoch vydiskutovali, ospravedlnil som sa im, a vzájomne sme uznali, že išlo o pretekársky incident.  Bohužiaľ, aj toto prináša motoristický šport,“ povedal po pretekoch Maťo.
Napriek všetkým strastiam je konečná bilancia Maťa Homolu v seriáli TCR príjemná: 1 prvé, 1 druhé, 1 tretie miesto, 4 štvrté a štyri piate miesta. Jeden raz Pole position, jedno najrýchlejšie kolo pretekov. Silná vôľa bojovať aj proti ťažko pochopiteľným rozhodnutiam stewardov a „vyššej moci“ napokon slávila úspech. Takto teda vyzerá v skratke sezóna bratislavského rodáka Maťa Homolu, ktorý si v celkovom hodnotení sezóny TCR vybojoval fantastické piate miesto. Dokázal sa umiestniť najvyššie zo všetkých pretekárov, ktorí nemali žiadnu podporu z továrne.
A čo na budúci rok? Aj o tom sa hovorilo na dnešnej tlačovke s Homolovcami, ktorá sa uskutočnila v prostredí arény Kart 1 v Petržalke. Seriál TCR sa rozrastie minimálne o tri ďalšie automobilové značky a konkurencia bude ešte náročnejšia. O Maťa Homolu je veľký záujem; ponuky od niektorých tímov prichádzajú už teraz. Kam povedú kroky úspešného slovenského jazdca, to sa dozvieme pravdepodobne na prelome rokov. Určite však chce pokračovať v seriáli TCR.
Ako sám pripomenul: „V tejto sezóne som sa veľmi veľa naučil a to sa určite vynasnažím zúročiť v budúcej sezóne, ktorá, verím, bude ešte lepšia.“
To verí aj jeho otec Jaroslav, bývalý úspešný automobilový pretekár a dnes manažér. S ním sme ešte raz analyzovali incident medzi Homolom a Nashom a vyzvedali, prečo Maťo nejazdil v Macau agresívnejšie, aby sa vyhol spomínanej kolízii.
Jaro Homola vysvetľuje: „Nash je od začiatku sezóny pre Maťa vzorom aj pre slušný spôsob jazdy. Nevyužíva kontakt so súperom, je ohľaduplnejší, než iní pretekári. Paradoxne práve v Macau sa ocitol v zovretí niekoľkých súperov a nechtiac preto nenechal miesto na prejazd v zákrute Maťovi. Keby tu bola úniková zóna, nič sa nestane, lenže Maťo nechcel strčiť do auta Jamesa Nasha, a tak nevyhnutne narazil do bariéry. To pre neho znamenalo koniec v týchto pretekoch.“
Na tlačovke Maťo Homola priznal, že tiež musí byť na trati tvrdý a lepšie zužitkovať cenné rady, ktoré mu odovzdáva ďalší (bývalý) vynikajúci automobilový pretekár Jaro Krajči.
Manažér Jaro Homola zdôraznil, že seriál TCR je výrazne perspektívnejší, než preteky WTCC, z ktorého plánujú odísť značky Citroën a Lada. Zostali by teda len Honda a Volvo. Naopak, do TCR chce pristúpiť napríklad aj Audi. Navyše je seriál TCR lacnejší a divácky atraktívnejší.
„Maťo je dnes na dobrej lodi a dosiahnuté výsledky mu môžu zabezpečiť dobrú perspektívu v automobilovej kariére. V skončenej sezóne 2016 sa veľa naučil, čo môže využiť v ďalších rokoch,“ dodáva pyšný otec.
Konečné poradie TCR 2016: 1. Stefano Comini 267,5 b.; 2. James Nash 264; 3. Jean-Karl Vernay 246; 4. Pepe Oriola 241,5; 5. Maťo Homola 175; 6. Gianni Morbidelli 174; 7. Dušan Borkovič 173. Poradie značiek: 1. SEAT Leon, 2. VW Golf, 3. Honda Civic.
Ivan Václavík








späť











Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.