Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPeugeotPontiac
PorscheQorosRace of Champ
RenaultRolls RoyceSAAB
SEATShellSkoda
SlovakiaRingsmartSpyker
Ssang YongSubaruSuzuki
TataTatraTesla
ThinkToyotaTrabant
VolkswagenVolvoWiesman
NOVINKY
TEST Honda Civic Type R 2,0 Turbo GT (06.11.2017)

S touto šťukou sa neradno zahrávať.
Každý, kto už mal príležitosť vyskúšať si najnovšiu verziu výsostne športového automobilu Honda Civic Type R vám povie, že je to úžasné, nadčasové auto. Dizajnom i technickými parametrami, ktoré podčiarkuje rekordný čas na ikonickom okruhu Nürburgring. Civic Type R – nazývaný aj ako „pretekárske auto na cesty“ – vytvoril v apríli 2017 na povestnej trati Nordschleife legendárneho okruhu Nürburgring traťový rekord v kategórii vozidiel s predným pohonom.
V najrýchlejšie zajazdenom kole 3. apríla 2017 namerali čas 7 minút 43,8 sekundy. Na svetoznámom okruhu bola v čase rekordnej jazdy suchá trať a ideálna teplota – teda tie najlepšie parametre z hľadiska čo najlepšieho výkonu motora a pneumatík. Ohnivý hatchback (Hot Hatch) je šťukou v rybníku, s ktorou sa neradno zahrávať. A to bez zveličovania. Nečudo, že v skutočných pretekoch seriálu WTCC, keď je Type R v rukách ozajstných majstrov volantu, patrí toto famózne auto k favoritom na víťazstvo.
Tromfy vytiahol Civic Type R aj počas testovania, keď sme si overovali zrýchlenie z pokoja na stovku (necelých šesť sekúnd), ale aj v bežnej premávke, keď sme potrebovali výdatne akcelerovať. Výjazd zo zákruty bol excelentný, nehovoriac o rýchlom prejazde zákrut na trati autodrómu Slovakia Ring.
Pripomeňme ešte, že Civic Type R dosiahol nový rekord následne po predstavení produkčného modelu Honda Civic Type R na marcovom ženevskom autosalóne 2017. Tam vzbudil veľké očakávania nielen návštevníkov, fanúšikov značky, ale aj expertov. Kým Japonci vyrobili v poradí štvrtý Type R až na konci životného cyklu 9. generácie Hondy Civic, v poradí piaty Type R (dĺžka 4,5 m, rázvor 2,7 m) sa zrodil súbežne s 10. generáciou tohto modelu. Od začiatku sa totiž s jeho existenciou počítalo – na rozdiel od praxe v minulosti, keď sa verzia Type R zrodila dodatočne, na základe jestvujúceho modelu.
V ponuke sú dnes dve verzie – testovaný Type R GT je (v porovnaní s lacnejšou verziou) drahší o 2 700 €. Čím sa líšia? GT má navyše systém pre elimináciu mŕtveho uhla, upozornenie na vozidlá blížiace sa zboku, ovládanie okien prostredníctvom kľúča, automatická klimatizácia je duálna, vnútorné spätné zrkadlo má automatickú clonu, ďalej je navyše (oproti lacnejšej verzii) navigácia, ako aj stierače s dažďovým senzorom, parkovacie senzory vpredu aj vzadu a vonkajšie spätné zrkadlá sú elektricky sklopné.
Nová platforma znamenala presunutie palivovej nádrže z pozície pod prednými sedadlami na zvyčajné miesto pod zadnými sedadlami. V kokpite dominuje červená: na prístrojovom paneli, na športovom volante, na prísne anatomicky tvarovaných sedadlách i na bezpečnostných pásoch. Na stredovom tuneli sa vyníma plaketa so sériovým číslom vyrobeného kusu. Guľatá hlavica radiacej páky vyzerá nádherne a výborne sadne do dlane. V zime počítajte s tým, že v dlani poriadne chladí, kým v sparnom lete doslova páli prsty.
Na stredovom paneli, pri krátkej radiacej páke, sa nachádza číslo vyrobenej Hondy Civic Type R (v našom prípade R-05208). Medzi prednými sedadlami si pochvalu zaslúžia aj držiak na dva nápoje a hlboký odkladací priestor. Predné sedadlá svojím tvarom s vysokými bočnicami pripomínajú pretekárske škrupiny; na rozdiel od predchádzajúceho modelu však bočnice nie sú až také tvrdé, čo uľahčuje nastupovanie. To si však beztak vyžaduje malé gymnastické cvičenie. Ale to k takémuto športovo ladenému autu jednoznačne patrí. Pri rýchlej jazde zákrutami v nich šofér i spolujazdec sedia ako prilepení.
Keďže už pod nimi nie je nádrž s benzínom, mohli by byť ešte o čosi nižšie k vozovke. A ešte jeden detail by sme odporúčali vylepšiť: nahradiť ružicou páčku, ktorou si šofér môže upraviť sklon operadla plynulejšie. Na zadných sedadlách majú pasažieri dostatok miesta, pričom nie sú anatomicky tvarované. Dajú sa však sklopiť operadlá a potom sa objem batožinového priestoru zväčší zo 420 na 786 litrov.
Žiaľ, obsluha palubného počítača naďalej zostáva ťažkopádna – nevedno prečo Honda zotrváva na takomto režime, ktorý vás núti preklikávať sa cez dotykový monitor viac, než je to zdravé. Toto sa už niekoľko rokov ukazuje ako nepochopiteľná slabina inak skvelej japonskej techniky. V tomto smere by sa Honda mohla učiť napríklad aj od Dacie.
Veniec volantu je výborne tvarovaný, na jeho ramenách sú ovládače tempomatu (vpravo), ako aj rádia, info systému a telefónu. Tlačidlá sú však miniatúrne, takže orientácia vodiča medzi nimi (najmä v noci) je sťažená. Navyše nie sú osvetlené. Na dotykový monitor sníma kamera pri cúvaní situáciu za vozidlom. Nechýbajú hlasové pokyny – napríklad: Uvoľnite parkovaciu brzdu. Alebo: Zapnite bezpečnostný pád vodiča. Naliehavý hlas vám nedá pokoj, kým neurobíte, čo požaduje.
Na Civic Type R sú medzi motoristickou verejnosťou rozporuplné názory. V každom prípade je to neprehliadnuteľné auto, ktorému dominuje vysoké krídlo nad zadnou kapotou, ako aj extravagantné blatníky, či tri koncovky výfuku v strede pod difúzorom, Japonci v automobilke Honda potvrdili, že sú špecialisti na aerodynamiku. Pohrali sa s každým detailom a tie sú naozaj účinné. Auto zvláda i rýchlu jazdu v silnom bočnom vetre. Krídelka po stranách nárazníka alebo „žraločia plutva“ na zadnej časti strechy nie sú samoúčelné, ale skutočne účinné prvky. Krídelka upravujú prúdenie vzduchu kvôli lepšiemu prítlaku prednej nápravy, bez toho, aby zvyšovali čelný odpor vzduchu. Plutvičky usmerňujú prúdenie vzduchu na zadné prítlačné krídlo, čo pri veľmi vysokej rýchlosti zvyšuje jeho účinnosť. Všetky tieto detaily potom znamenajú, že súčiniteľ aerodynamického odporu modelu Type R je o tri percentá nižší, než to bolo u predchodcu. Dokonca nás zaujal aj miniatúrny spojlerík nad prednými oknami, aby sa voda pri daždi nedržala na skle a vodič mal na každej strane čistý výhľad do bočného zrkadla. Pochopiteľne, Civic Type R má veľmi nízky podvozok, takže najmä na nekvalitných slovenských cestách musí byť šofér stále v strehu.
Štartovanie tlačidlom je v tomto prípade samozrejmosťou. Radenie rýchlostných stupňov krátkou pákou pripomína svojou tvrdosťou atmosféru pretekárskeho auta. Radenie je precízne a dráhy páky v pomyselnej kulise sú krátke. Predstave kokpitu pretekárskeho auta však odporuje elektronická ručná brzda, ale aj systém stop&start, ktorý sa nám zdá byť nadbytočný.
Svoje opodstatnenie však má indikátor radenia 6 prevodových stupňov a  s potešením sme využívali všetky tri režimy (Comfort, Sport a +R). Každému z nich zodpovedá nielen zvuk motora v kabíne, ale aj tvrdosť podvozka. Kým v komfortnom režimu sa cítite ako v obyčajnej Honde Civic, v najostrejšom móde +R sa môžete tešiť na nevšedné zážitky. Po každom naštartovaní auta sa zapne režim Sport automaticky. Je to príjemná jazda a podvozok zvláda prejazd nerovnosťami na ceste oveľa lepšie ako predchodca z 9. generácie.
Počas testovania sme si pochvaľovali okamžité reakcie adaptívneho tempomatu, len čo sme na diaľnici vybočili za pomalšie idúcim autom. Tempomat sme využívali aj v obci, kde sme si nastavili rýchlostný limit a nemuseli sme striehnuť, kde číhajú policajti s radarom. Lebo Civic Type R akceleruje čertovsky rýchlo...
Prepracovaný výfukový systém má zvýšenú priechodnosť o 10 %, čo predstavuje oproti predchodcovi na výkone navyše 20 koní, takže nový Civic Type R poskytuje stádo až 320 koní (235 kW). Točivý moment 400 Nm však zostal zachovaný. Civic Type R zahrabe prednými kolesami – v snahe preniesť silu agregátu na vozovku – ešte aj na trojku. Takže pri rozbiehaní si počínajte opatrne.
Niekedy newtonmetre pekne zatiahnu za volant. Darmo, motor 2.0 VTEC Turbo je skvelý. Nebráni sa pritom ani nízkym otáčkam a spoľahlivo potiahne od 1 500 až po vyše 6 000 otáčok. Najmä v ostrom režime +R okamžite reaguje na zošliapnutie pedálu.
Na dlhej trase po diaľnici vás bude zvuk motora postupne obťažovať. S tým sa ale nedá nič urobiť, veď je to športové auto. Komu hluk prekáža, kúpi si tichšiu civilnú verziu. Aj tuhšia spojka plne zodpovedá charakteru tohto auta z ríše snov. Vo vysokých rýchlostiach si zachováva stabilitu na vozovke. V zákrutách sa drží vo zvolenej stope a dokáže ju prejsť až neskutočnou rýchlosťou. Dokonca to platí i na mokrej ceste. Brzdy reagujú pohotovo – značka Brembo patrí k uznávaným; vpredu montuje výrobca ventilované kotúče s priemerom 350 mm, vzadu je priemer 305 mm.
Príjemným prekvapením pre nás bola spotreba. S prihliadnutím na silu motoru je prijateľná. V kombinovanom režime (diaľnica, vidiecke cesty a krátke úseky v mestách) sme dosiahli celkový priemer 8,4 litra a dojazd 400 km. Na rozprávkovo hladkom asfalte bez výmoľov v Rakúsku sme sa cítili ako v siedmom nebi. Pri rýchlosti 100 km/h sa nám darilo udržať priebežnú spotreby na hodnote 5 litrov, na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h to bolo 7,7 litra. Pochopiteľne, na Slovakia Ringu pri plnom tempe ide spotreba výrazne nahor, ale stále je to prijateľné a najmä vykúpené úžasnými zážitkami.
Výnimočný automobil si zaslúži výnimočne veľký priestor – a ten sme mu venovali. Lebo Honda Civic Type R je určite skvostom vo všednej premávke. Prvotne ho japonská automobilka vyrobila najmä pre športovo zmýšľajúcich „fajnšmekrov“, ktorí jeho parametre maximálne využijú predovšetkým na autodróme. Zároveň však ponúka mierumilovnú podobu aj do bežnej premávky. Tam si motor spokojne pomrmláva a keď je to potrebné, s efektným zrýchlením vás posunie dopredu.
Ivan Václavík

Technické údaje výrobcu auta
Honda Civic Type R 2,0

Objem motora (cm3)      1 996
Výkon (kW/k)                  235/320
Krútiaci moment (Nm)    400
Max. rýchlosť (km/h)      272
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 5,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 7,7
(Skutočná spotreba pri teste 8,4)

Cena testovanej verzie 36 990 €    
Najlacnejšia verzia 34 290 €


+ Výrazné plusy

Výnimočný dizajn karosérie
Vynikajúce jazdné vlastnosti
Priestor aj na zadných sedadlách
- Najväčšie mínusy
Iba súprava na opravu pneumatík
Miniatúrne tlačidlá na volante
Ťažkopádna práca s palubným počítačom







späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.