Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
TEST Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Prestige (09.03.2018)

Ideálne pre lesníkov a chatárov.
Možno to pre niekoho znie paradoxne, ale Dacia Duster patrí v Európe medzi vyhľadávané modely. Rumunská značka sa zaradila medzi dôležitých aktérov na starom kontinente. Najnovšie SUV pôsobí robustne a tretia generácia, ktorá prichádza na trh, zároveň moderne. Prví zákazníci si mohli objednať tento automobil už pred Vianocami 2017 a symbolicky si darovať pod stromček kľúče od novej Dacie Duster.
A záujem nových klientov sa nezastavuje ani pred príchodom jari, čo nám potvrdili aj v spoločnosti Auto Ideal v Bratislave, kde sme si prevzali na tradičný test najbohatšie vybavený model Duster Prestige. Na tachometri mal iba 75 kilometrov. Teda ocitli sme sa v pozícii zákazníka, ktorý si prevzal od predajcu úplne nové auto. Zároveň sme mohli porovnávať dve generácie; test druhej sme uverejnili na našom portáli pred rokom.
Vtedy sme konštatovali – okrem iného – že umiestnenie ovládača, ktorým sa nastavujú vonkajšie zrkadlá, sa nachádza pod pákou ručnej brzdy. Teraz je lepšie dostupný, keďže ho premiestnili na prístrojový panel. Aj nastavovanie zrkadiel je pohodlnejšie a presnejšie.
Ďalej sme v teste druhej generácie uviedli, že portfólio informácií na malom monitore (spotreba, dojazd, atď.) sa mení jednosmerne tlačidlom na páčke stieračov. Výrobca vyhovel logike a tlačidlá umiestnil na pravé rameno volantu, čo je určite oveľa lepšie. Posun údajov je obojsmerný.
U najnovšieho Dustera sme tiež zaregistrovali niekoľko moderných technológií, ktorými druhá generácia ešte nedisponovala. Keďže sme mali pri sebe kartu handsfree, už po príchode k autu sa automaticky odomkli dvere. Motor sme naštartovali tlačidlom. K dobrej ergonómii prispieva nová stredová konzola a tiež palubná doska vrátane stredovej konzoly, kde upútajú klávesové prepínače pre rôzne funkcie. Chválime aj masívne kruhové ovládače klimatizácie.
Interiér je zmenený radikálne a kým predchádzajúca generácia Dacie Duster dávala v kokpite neskrývane najavo charakter lacného auta, kde posádku obklopovala záplava lacných plastov a volant sa dal nastaviť len výškovo, teraz je to iná muzika. Je tu výškovo i pozdĺžne nastaviteľný volant (od stupňa Essential). Interiér konečne vyznieva ako sa na moderné auto patrí.
Hoci pre úplnosť dodajme, že zostávajú niektoré rušivé detaily, napríklad odkryté oceľové koľajnice sedadiel; na druhej strane Dacia nešetrila, a tak v kabíne nechýbajú stropné držadlá, či samostatné stropné osvetlenie kabíny pre pasažierov na zadných sedadlách. Kapotu motora podopierajú dve plynové vzpery, ktoré uľahčujú jej otváranie.
Predné sedadlá sú vyhrievané, sedadlo vodiča je nastaviteľné výškovo a k dispozícii je tiež lakťová opierka. Tá však pri manipulácii s rýchlostnou pákou prekáža, takže je vhodná (pri slabej premávke) len na diaľnici. Pod sedadlom spolujazdca sa nachádza praktická výsuvná priehradka, kam si môžete uložiť drobnosti. Tie potom zbytočne nepoletujú v aute a navyše sú schované pred zrakmi zlodejov. Žiaľ, na zadných sedadlách je pomerne málo miesta na nohy.
Výškovo a pozdĺžne nastaviteľný volant majú všetky verzie vybavenia okrem základnej Access. Sériovo majú všetky štyri výbavy rovnaké prvky pasívnej a aktívnej bezpečnosti vrátane denného svietenia LED, režimu ECO a indikátora optimálneho radenia rýchlostného stupňa. Ten je občas prehnane iniciatívny a navrhuje presunúť radiacu páku 6-rýchlostnej prevodovky už pri otáčkach, ktoré potom nezvládajú vyšší stupeň.
Pochopiteľne, najdrahší Duster Prestige vyniká nad lacnejšie verzie niekoľkými modernými technológiami. Napríklad sú tu elektricky nastaviteľné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá s ikonkami sledovania mŕtveho uhla, ktorými disponuje len Duster Prestige s pohonom 4x4. Ďalej sú tu: automatická klimatizácia (za príplatok 300 €), zatmavené zadné okná, predné hmlovky, tempomat s obmedzovačom rýchlosti a s tlačidlami na volante, palubný počítač s displejom TFT, zadné parkovacie senzory, elektrické ovládanie predných i zadných okien (impulzné u vodiča), zadná parkovacia kamera a k Media Nav Evolution pripojený systém Multiview (predná, zadná, 2 bočné kamery s možnosťou prepínania).
Kamerový systém ponúka možnosť prepínania medzi štyrmi pohľadmi z vtáčej perspektívy. Spúšťa sa zaradením spiatočky alebo tlačidlom. Takže pri parkovaní máte naozaj dokonalý prehľad o situácii pred i za vozidlom, ako aj po bokoch. Kameru pritom môžete zapnúť kedykoľvek aj samostatne a nemusíte pritom ani cúvať. Za tento systém si Duster vo verzii Prestige zaslúži výrazný palec nahor.
Multimediálny a navigačný systém Media Nav Evolution ovládate cez 7“ dotykovú obrazovku. Všetko je prehľadné a logické. Na dotykovom displeji v strede palubnej dosky je menu so 6 ikonami: rádio, médiá, telefón, info o vozidle, navigácia a rôzne nastavenia.
Základná koncepcia karosérie s bacuľatými blatníkmi zostala zachovaná, predná časť opticky pôsobí akoby bola širšia a nové sú koncové svetlá s motívom kríža, ktoré by mali byť novým poznávacím znakom Dacií v budúcnosti. Ide o podobný vizuál, aký má Jeep Renegade (podobnosť čisto náhodná?).
Nastupovanie do auta je pohodlné, avšak po jazde v teréne alebo v daždivom počasí dávajte pozor pri vystupovaní. Vysoký podvozok a vypuklé plasty prahov sú rizikom, že si zašpiníte nohavice. Veľmi nepomáha, že bočné dvere sú chránené na spodnej hrane gumou.
U verzie s pohonom všetkých kolies sa kvôli priestorovo náročnejšej zadnej náprave znížil objem batožinového priestoru na 411 litrov. Po sklopení zadných operadiel sa objem zväčší na 1 444 litrov. Podlaha nie je ideálne rovná, ale na prevážanie väčších predmetov je to súce riešenie.
Dostávame sa k samotnej jazde. Štandardne sú poháňané predné kolesá. Motor má síce charakteristický hrubší chod, no výrobca popracoval na jeho odhlučnení. Do kabíny sa neprenáša (vďaka zosilneniu karosérie) priveľa vibrácií, ba aj na diaľnici sa hladina vnútorného hluku zvýši iba nepatrne.
Manuálna prevodovka má šesť stupňov (rovnako aj automatická, ktorá je v ponuke), avšak najmä prvé štyri prevody sú krátke – čo je pre Duster typické už z minulosti. Teoreticky jednotka slúži najmä na jazdu v teréne. Takže na bežnej ceste sa môžete pokojne rozbiehať na dvojku. Z nej by sa dalo prejsť priamo na štvorku, avšak v testovanom aute to nešlo. Dráha radiacej páky nebola presná, čo však mohol byť nedostatok iba konkrétneho vozidla. Museli sme teda postupne preraďovať 2 – 3 – 4, čo bolo cez krátke prevody otravné. Ani zo štvorky na trojku nebolo radenie hladké.
Okrem predného pohonu si môžete režim upraviť otočným ovládačom medzi sedadlami na automatické pripojenie zadnej nápravy alebo je tu ešte poloha Lock, pri ktorej sa pevne zopne medzinápravová spojka; funguje do rýchlosti 80 km/h a potom sa prepne späť do automatického režimu.
Výborným pomocníkom je novinka v Dusteri – asistent pre jazdu z kopca, ktorý pribrzďovaním kolies automaticky udržiava zvolené tempo v prudkých klesaniach. Stabilná nízka rýchlosť v prudkom klesaní zabráni šmýkaniu vozidla, pričom zároveň zlepšuje jeho ovládateľnosť. Výhodou sú veľké uhly nájazdu: vpredu 30° a vzadu 33°.
V predchádzajúcom teste Dacie Duster sme konštatovali, že osvedčený dieselový motor spĺňa očakávané nároky. To sa nezmenilo, no ako sme už spomenuli v predchádzajúcich riadkoch, krátke prevody vás nútia medzi šiestimi rýchlostnými stupňami manuálnej prevodovky častejšie preraďovať. Najmä krátky prvý prevodový stupeň bol pri rozjazde na križovatke zbytočný. Preto na rovine odporúčame rozbiehanie na dvojku, čo je určite na prospech dynamiky rozjazdu. Len si na to treba zvyknúť.
Ak preraďujete postupne, indikátor radenia vás každú chvíľu upozorní na vhodnosť zaradiť vyšší stupeň. A tak radíte, radíte a radíte. Až sa dostanete už pri šesťdesiatke na šiesty prevodový stupeň a vtedy sa motor evidentne dusí. Takže v bežnej premávke to núti vodiča častejšie preraďovať rýchlosti.
Reakcie podvozka na asfaltovej ceste s nerovnosťami boli oveľa jemnejšie ako dosiaľ. Testovaný Duster druhej generácie už bol dobre zabehnutý, takže priebežná spotreba pri meraných rýchlostiach bola priaznivá. Úplne nový Duster vás prekvapí vyššou spotrebou, ktorá by sa však mala postupne znižovať. No beztak zostáva vzdialená od optimistických údajov výrobcu auta; celkový priemer po najazdení 750 km na jednu nádrž bol v kombinovanom režime 7,3 litra. Pri rýchlosti 100 km/h bola priebežná spotreba 5,1 litra, pri 130-ke 7,1, ale v meste vyše osem.
Ako sme naznačili v titulke, Dacia Duster s pohonom 4x4 je vhodná najmä na jazdu v teréne, kde sa pohybujú lesníci, chatári, ale aj športovci (lyžiari, cyklisti). Tam si toto SUV počína výborne. Vysoká svetlá výška, asistent rozjazdu do kopca bez rizika cúvnutia auta, ako aj – pri verziách s pohonom 4x4 – asistent pre zjazd z kopca sú silné prednosti.
Dacia Duster určite dobre poslúži, najmä ak s týmto SUV chcete jazdiť v teréne – za športom, či na kratšie výlety. Tam dokáže poskytnúť dostatočné pohodlie. Ale nestratí sa ani na bežnej ceste, hoci najmä v meste za cenu vyššej spotreby. Charakter Dustera prešiel výraznou premenou, ani interiér už nepôsobí tak lacno, pričom celkovo ponúka  lepšie vybavenie.
Ivan  Václavík

Technické údaje výrobcu auta

Dacia Duster 1,5 dCi

Objem motora (cm3)      1 461
Výkon (kW/k)                80/109
Krútiaci moment (Nm)    260
Max. rýchlosť (km/h)      169
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 12,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,7
(Skutočná spotreba pri teste 7,3)

Cena testovanej verzie
18 890 €    
Najlacnejšia verzia
9 990

+ Výrazné plusy

Kamerový systém Multiview
V teréne si počína výborne
Ergonómia, klávesové ovládače
- Najväčšie mínusy
Lakťová opierka prekáža pri radení rýchlostí
V rozpore s údajmi výrobcu vyššia spotreba
Krátke prevodové stupne (1 - 2 - 3)







späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.