Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Porsche pre Afriku RSA380 (25.02.2019)

Pred niekoľkými rokmi sa na Slovensku zrodila myšlienka prejsť autom z Bratislavy do Kapského mesta v Juhoafrickej republike v čo najkratšom čase a bez sprievodného technického vozidla. Zadanie klienta znelo: maximálna dosiahnuteľná rýchlosť vozidla musí presahovať 200 km/h. To z výberu vylúčilo Toyotu Hilux, Land Cruiser, aj Mercedes-Benz triedy G. Rozhodnutie teda padlo na Porsche Carreru 911 4S (model 996).
Projektu sa ujala špecializovaná slovenská firma Petersport, pod divízou Petersport Special Operations. Dohľad prevzali rôzni špecialisti, technickí inžinieri, sústružníci, odborníci na uhlíkové vlákna a kevlar, holandskí inžinieri na podvozky, anglický motorár a ďalší.
Vozidlo odľahčili o vyše 100 kg. Predné blatníky a dvere nahradili odľahčenými dielcami, okná vyrobili z Lexanu, kapoty a strechu z uhlíkových vlákien. Zadné krídlo prevzali z Porsche 911 GT3 RSR, ktoré vytvára prítlak vo vysokej rýchlosti i pri jazde v teréne. Nárazníky sú vyrobené na mieru z hliníka (ľahšie ako plastové originály) a nadväzujú na rozšírený bodykit RSR. Majú zapustené ďalšie prídavné diaľkové svetlá, naviják a dve ťažné oká.
Celý podvozok je kapotovaný hliníkovým plechom a chráni podvozok pred poškodením. Trojcestné tlmiče vyrobila na mieru holandská firma Intrax Suspension. Piestnice tlmičov do extrémnych podmienok majú titánový povrch. Trojdielne 17-palcové disky vyrobené na mieru pochádzajú od nemeckej firmy BBS Motorsport. Neštandardné obutie do piesku a asfaltu zabezpečujú 17“ pneumatiky Yokohama Geolandar A/T-S v rozmere 225/65.
„Svetlú výšku sa nám podarilo zvýšiť o vyše 10 cm len na tlmičoch a pneumatikách,“ hovorí riaditeľ firmy Petersport Peter Žáček. „Brzdy ostali sériové, nakoľko sú dostatočne účinné a kvalitné. Pribudla iba hydraulická ručná brzda pre rely a brzdová kvapalina bola nahradená pretekárskou kvapalinou Motul s vyšším bodom varu.“
Základom špeciálneho vozidla je atmosférický 6-valcový motor typu boxer so suchou vaňou. Motor dostal vysokovýkonné nasávanie z uhlíku, s doživotným vzduchovým filtrom K&N, pretekárske výfukové zvody, rovnako aj katalyzátory a nerezové športové tlmiče výfuku. Upravená riadiaca jednotka motora má 5 režimov a umožňuje jazdiť aj na 80-oktánový benzín (kvôli kvalite paliva v Afrike). Čiže ekonomicky s čo najväčším dojazdom alebo na maximálny výkon pri použití 100+ oktánového benzínu. V optimálnych podmienkach dosahuje motor výkon približne 380 konských síl (280 kW) pri 6 800 ot./min. a maximálny krútiaci moment 430 Nm.
Bočné chladiče boli nahradené jedným veľkým hliníkovým chladičom, vyrobeným na mieru, ktorý je chránený v batožinovom priestore; prechádzajúci vzduch vychádza cez prednú kapotu ako u vozidiel GT, čím vytvára ďalší prítlak.
Velúrové koberčeky v interiéri nahradili protišmykové hliníkové plechy. Jazdcov chránia 4-bodové pásy OMP a hliníkový bezpečnostný rám. V interiéri sa nenachádza klimatizácia, ani autorádio. Chladenie do kokpitu rieši strešný uhlíkový ventil a bočné nasávania privádzajú vzduch do ventilovaných sedadiel OMP WRC Airflow. Športový volant je z Porsche Cayman GT4 a umožňuje pripojiť množstvo funkcií. Inštrumenty Stack informujú o teplote a tlaku oleja, ako aj o teplote výfukových plynov. Namiesto airbagu spolujazdca je predpríprava na profesionálnu navigáciu Garmin a satelitný telefón.
Nechýba ani extra výbava. Porsche Afrika RSA380 disponuje vlastným vzduchovým kompresorom ARB na dofúkanie pneumatík v púšti, alebo nafúkanie gumeného člnu, či ofukovanie zaprášených dielcov. Ďalej sú na aute s hmotnosťou 1 420 kg prídavné diaľkové svetlá Hella a naviják Superwinch Terra 45 s kevlarovým lanom. Dva 20-litrové kanistre na pohonné látky a dve plnohodnotné rezervy (disky s pneu) sú za deliacou hliníkovou stenou, kde sa nachádza aj mini batožinový priestor na náradie, plavky a kreditnú kartu...
Vozidlo dostalo pracovný názov Porsche Afrika a označenie RSA380, kde číslo naznačuje možný výkon a písmeno A spomínaný kontinent. Dizajn v štýle Martini Racing pripomína legendárne Porsche Carrera 911 z Rely Paríž-Dakar v 80. rokoch minulého storočia. Kvôli prohibícii v niektorých krajinách by sa však musel zmeniť...
Geopolitická situácia a bezpečnosť niektorých krajín sa medzičasom zmenila a tak sen o absolvovaní trasy Bratislava – Kapské mesto sa pravdepodobne neuskutoční. Auto však robí radosť v našich podmienkach a možno skončí u nejakého zberateľa...
Text a foto: Martin Trenkler







späť






Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.