Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
Konôpka po LeMans (17.06.2010)

Krátko po svojom návrate z pretekov 24 h Le Mans sme sa stretli s prvým slovenským pretkárom, ktoré tieto náročné automobilové preteky na slávnom okruhu dokončil. Prvýkrát tu štartoval v roku 2006, no po 17 hodinách musel jeho tím odstúpiť. V roku 2010 prešlo jeho Porsche s číslom 88 po 24 hodinách cieľom - v celkovom poradí na 24. mieste a v najviac obsadenej triede LM GT2 ho klasifikovali na 8. mieste.  Celkovo odjazdilo Porsche 997 GT3 RSR s číslom 88 úctyhodných 304 kôl s priemernou rýchlosťou 199,664 km/h.
Jazdil v tíme otca a syna Felbermayrovcov, ktorý je továrenským tímom značky Porsche, pričom je obdivuhodný výkon všetkých troch. Otec Horst Felbermayr má 65 rokov, no napriek tomu na trati nesklamal, hoci najviac kilometrov najazdil jeho syn Horst a tiež slovenský reprezentant. Miro sa nevyhol ani jazde v noci, hoci osobne ju nemá rád.
K tomu povedal: „V noci to vôbec nebolo jednoduché. Rýchle prototypy nepočkali ani sekundu, útočili aj na rizikových miestach, a tak som musel byť stále v pozore. V jednej chvíli doplatil na netrpezlivosť aj Alexander Wurz, ktorý sa za volantom továrenského Peugeotu zrazil s Ferrari z našej triedy.“
Jediným väčším problémom bolo zastavenie Horsta seniora v boxoch o 6. hodine ráno, keď mechanici museli asi jednu hodinu odstraňovať poruchu spojky. Napokon sa však všetko na dobré obrátilo a pre Mira Konôpku bol dojazd do cieľa týchto mimoriadne náročných pretekov famóznou udalosťou: „Je to ako zdolanie Mount Everestu. Odvtedy, čo som videl film Le Mans so Stevom McQuinnom  v hlavnej úlohe,  sníval som o štarte na týchto legendárnych pretekoch. A dokončiť ich, to je úžasný pocit. Vidieť mechanikov a vedenie Porsche Motorsportu plakať po víťazstve od dojatia (posádka Marc Lieb, Richard Lietz, Wolf Henzler so štart. č. 77 vyhrala triedu LM GT2 – dokonca odjazdila o sedem kôl viac ako najrýchlejší Saleen vo vyššej triede LM GT1), to je zážitok na celý život.“
V každom prípade Miro Konôpka vynikajúco reprezentoval Slovensko pred motoristickým svetom. Veď napríklad piloti F1 Alesi s Fisichellom na Ferrari skončili na 16. mieste a Muller s Farfusom na BMW 19. A súper Štefana Rosinu v seriáli WTCC Jeroen Bleekemolen na Spykeri zostal za Konôpkom 27. Priamo na okruhu sledovalo preteky 24h Le Mans podľa oficiálnych údajov 238 000 divákov.
Počas pretekov potrebovali oba Porsche č. 77 a 88 dovedna 60 súprav pneumatík za 70 000 eur, poruke mali telemetriu, náhradné motory (jeden stojí 75 000 €), spojky a prevodovky. Účasť na takomto podujatí určite nie je lacná záležitosť, veď len štartovné je 48 000 eur. Na budúci rok pripravujú organizátori nove delenie kategórií, aby medzi sebou súperili profesionálne tímy a tzv. Gentleman Drivers.
Teraz je pre Mira prioritný šampionát v Poľsku, kde si brúsi zuby na celkové prvenstvo, ale uvidia ho aj diváci pretekov majstrovstiev Slovenska 5. Júla na okruhu Slovakia Ring pri Hornej Potôni.
Ivan Václavík
Foto z Le Mans Jiří Nezdařil






späť









Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.