Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
TESTY
TEST Škoda Scala 1,0 TSI Style (12.07.2019)

Scala je presvedčivá ako skala.
Najnovší prírastok českej automobilky s názvom Scala je päťdverový kompaktný hatchback, ktorý sa na trhu objavil v roku 2019, aby nahradil pomerne úspešný model Rapid. V ponuke je však iba jediná karosárska verzia modelu Scala, výhradne s pohonom prednej nápravy, pričom pod prednou kapotou máte na výber tri alternatívy: trojvalcový  jednoliter 1.0 TSI, štvorvalcový benzínový motor 1.5 TSI alebo turbodiesel 1.6 TDI. Časom ich doplní 1.0 G-Tec CNG.
My sme testovali benzínový trojvalec s vybavením Style. Oproti svojmu predchodcovi je Scala dlhšia i širšia, pričom využíva najmodernejšiu techniku. Jej meno pochádza z latinského výrazu pre schody alebo rebrík. Nový dizajnérskym prvkom českého výrobku je nápis Škoda, ktorý nahrádza dosiaľ používané logo.
V kabíne zmenu v rozmeroch veľmi nepoznať, interiér je typicky škodovácky. Teda najmä priestranný. Hlavnou zmenou je úplne nová palubná doska s príjemným dekorom,  zostáva mechanická ručná brzda, čo je určite dobre, najmä ak v zimných podmienkach potrebujete dostať auto do kontrolovaného šmyku. Toto riešenie chválime a určite je vhodnejšie ako dnes toľko preferovaná elektronická parkovacia brzda.
Aj zásluhou rozmerného displeja multimediálneho systému (s uhlopriečkou až 9,2“) vyzerá prístrojový panel modernejšie. Obrazovka je síce na vrchu stredového panelu, nad výduchmi ventilácie, avšak nie je veľmi vystrčená do priestoru ako u niektorých konkurenčných modelov. Navyše má dobré detailné rozlíšenie a modernú grafiku, pričom zostáva pekne na očiach.
Negatívne hodnotenie patrí ovládaniu dvojzónovej klimatizácie. Ak potrebujete navoliť intenzitu prúdenia vzduchu a jeho distribúciu, musíte prejsť do menu a voľbu uskutočniť prostredníctvom dotykovej obrazovky. Škoda Scala tým stratila časť oceňovanej intuitívnosti ovládania.
Trojramenný volant s koženým (vyhrievaným) vencom má na ramenách ovládače rádia a informačného systému, pracuje sa s ním príjemne. Predné sedadlá sú vyhrievané, pohodlné, ale s nevýrazným bočným vedením, takže v zákrutách telo príliš nepodržia. Plusom zostáva dostatok odkladacích priestorov. Pred radiacou pákou 6° manuálnej prevodovky sa nachádza priehradka pre bezdrôtové nabíjanie mobilu. Do pamäte si môžete uložiť až 30 staníc FM. U škodoviek oceňovaný objem batožinového priestoru dosahuje v modeli Scala 467 litrov, čo je o 52 litrov viac, než v Rapide. Po sklopení operadiel zadných sedadiel sa objem zväčší na 1 410 litrov. Na šírku je medzera presne jeden meter. Pochvalu smerujeme vysoko otváranému veku – v prípade testovaného auta bolo elektricky ovládané. Na jeho otvorenie vodičovi slúži aj spínač vo dverách.
Ako sme už naznačili v úvode, Scala ponúka na výber tri motory. Z benzínových je to trojvalec 1.0 TSI (85 kW) a štvorvalec 1.5 TSI (110 kW), turbodiesel 1.6 TDI má výkon 85 kW. Teda toľko, ako benzínový trojvalec. Ten má síl na rozdávanie a Scalu dokáže veľmi dynamicky rozhýbať. Auto s ním ochotne zrýchľuje i na diaľnici. Takže skeptikom odkazujeme: nebojte sa troch valcov podporovaných turbom. Tým viac, že v kabíne ani veľmi nepoznáte, že valce nie sú štyri; jemne vrčiaci tón nám vyhovoval, rovnako aj ticho a pohotovo pracujúci systém stop&start.
Motor pracuje štandardne so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, ktorá je aktuálne jedinou voľbou. Dojazd 800 kilometrov je veľmi sympatický údaj, poteší aj reálna priemerná spotreba v kombinovanom režime – sympatických 5,4 litra. Taktiež dojazd 800 kilometrov. Na diaľnici sme mali priebežnú spotrebu 5,6 litra, pri stovke to bolo tesne nad štyri litre. Iste aj vďaka priaznivému koeficientu odporu vzduchu 0,29.
Keď sme využívali dynamický motor a jazdili dynamicky, priemernú spotrebu sme jemne zvýšili na 6,1 litra. Scala má výborné brzdy a príjemný podvozok. V zákrutách dobre drží zvolenú stopu, pričom poskytuje dostatočný komfort. A pochvalu si zaslúži i výborná zotrvačnosť Škody Scala, ktorá tiež prispieva k zníženiu spotreby.
Parkovacie senzory sú vpredu i vzadu a nechýba ani zadná kamera, ktorá sa aktivuje po zaradení spiatočky. Farebný obraz na monitore veľmi dobre zobrazuje reálnu situáciu.
Výrazný potlesk, priam aplauz si zaslúži zreteľná signalizácia auta vo vedľajšom jazdnom pruhu. Tú vymysleli inžinieri v škodovke naozaj perfektne. Oranžové svetielko, umiestnené na vnútornej strane vonkajších zrkadiel, sa nedá prehliadnuť; šofér za volantom Škody Scala má teda k dispozícii veľmi dobre viditeľnú signalizáciu.
No aby sme len nechválili, kritizujeme nepochopiteľne riešenú funkciu asistenta pre jazdu v pruhoch; ten je permanentne zapnutý, takže ho vodič musí po každom naštartovaní motora znova a znova vypínať. Toto si Škoda skutočne mohla odpustiť... a od nás dostáva veľké mínus. Ďalším negatívnym postrehom je ovládanie jednotlivých funkcií klimatizácie. Ak chcete zmeniť nastavenie, musíte prejsť do menu multimediálneho systému.
Vráťme sa v závere testu ešte k niektorým ďalším pozitívnym prvkom. Takým je automatické prepínanie predných a zadných LED svetlometov, jednoduché ovládanie adaptívneho tempomatu na satelite pod volantom, spomínaný asistent pre jazdu v pruhoch, či Front Assist vrátane funkcie núdzového brzdenia s výstražnou signalizáciou. Skrátka, Škoda Scala je presvedčivá ako nedobytná skala. Cez nástrahy premávky vás spoľahlivo prevedie.
Ivan Václavík

Technické údaje výrobcu auta
Škoda Scala 1,0 TSI

Objem motora (cm3)    999
Výkon (kW/k)         85/115
Krútiaci moment (Nm)     200
Max. rýchlosť (km/h)     204
Zrýchlenie 0 – 100 km (s)    9,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,3
(Skutočná spotreba pri teste 5,4)

Cena testovanej verzie 19 555 €    
Najlacnejšia verzia 13 490 €


+ Výrazné plusy

Dynamický motor, zotrvačnosť
Zreteľná signalizácia auta vo vedľajšom pruhu
Účinné brzdy, príjemný podvozok
Prehľadný dotykový monitor

- Najväčšie mínusy
Ovládanie klimatizácie len cez menu
Nevýrazné bočné vedenie sedadiel
Nutné opakované vypínanie asistenta pre jazdu v pruhu







späť






Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.