Vyhľadávanie:
Podľa značky:
logo
ZNAČKA
AbarthAcuraAlfa Romeo
AllianzAlpinaAro
Aslalom 2012Aston MartinAudi
AutoslalomBentleyBMW
BugattiBuickCadillac
CaterhamChevroletChrysler
CitroenCupraDacia
DodgeDonkervoortEssen EMS
EuroNCAPFerrariFIAT
FiskerFordFrankfurt2011
Geneva2011GoodyearGumpert
HamannHondaHummer
HyundaiInfinitiIsuzu
IVECOJaguarJeep
KiaKoenigseggKTM
LadaLamborghiniLancia
Land RoverLexusLincoln
LotusMaseratiMaybach
MazdaMcLarenMercedes-Benz
MiniMitsubishiMorgan
NissanOpelPagani
PeugeotPontiacPorsche
QorosRace of ChampRenault
Rolls RoyceSAABSEAT
ShellSkodaSlovakiaRing
smartSpykerSsang Yong
SubaruSuzukiTata
TatraTeslaThink
ToyotaTrabantVolkswagen
VolvoWiesman
NOVINKY
34 História značky Tatra (01.12.2020)

V roku 1850 založil Ignác Šustala, povolaním sedlár, na severe Moravy v Kopřivnici dielňu na výrobu kočov. O 3 roky neskôr začal stavať objekt prvej továrne, takže v roku 1854 sa už zaobišiel pri výrobe kočov bez kooperácie cudzích dielní. V 60-tych rokoch tu namontovali parný stroj a čoskoro aj sústruhy, brúsky a píly. Továreň sa stala dodávateľom ľahkých sedliackych bričiek, ale aj polokrytých a krytých luxusných kočov. Zaujímavé je, že v roku 1858 vznikla prvá filiálka a pobočný sklad výrobkov vo Ľvove (dnešná Ukrajina).
Po roku 1872 vyrábala Šustalova továreň 1 200 vozov  ročne, pričom vozy pre c.&k. poštu poznali i v Dolnom Rakúsku, Bukovine, Terste a luxusné cestovné vozy vyvážali až do cárskeho Ruska.
Keď 18. decembra 1881 začali premávať vlaky na novej železničnej trati Studénka – Štramberk, otvorili sa nové možnosti: výroba železničných vagónov. Nová vagónka sa rozrastala a výroba kočov stagnovala. V roku 1891 sa Šustalova firma premenila na akciovú spoločnosť a novú perspektívu videla vo výrobe automobilov.
Keď sa stal liberecký priemyselník barón Theodor von Liebig ako 19-ročný spolumajiteľom a neskôr i majiteľom veľkej textilnej fabriky, získal prostriedky a príležitosť naplniť svoje motoristické sny. Navštívil v nemeckom Mannheime Karla Benza, ktorý vtedy začal vyrábať svoj automobil Benz Victoria. Kúpil si toto vozidlo a v roku 1894 s ním podnikol diaľkovú jazdu z Liberca cez Mannheim do francúzskeho Remeša a späť.
Urobil tým Benzovi obrovskú reklamu a ten potom vyšiel v ústrety Liebigovým odporúčaniam a predal kopřivnickej vozovni svoj automobil nazvaný Instructor. To sa stalo v roku 1897. V tom istom roku kúpila Kopřivnická vozovňa aj jeden kus Benzovho  najnovšieho motora. A ten potom použila pri stavbe svojho prvého automobilu Präsident, ktorý sa stal prvým továrensky vyrobeným automobilom na území monarchie.
Po Präsidentovi nasledoval  už v roku 1898 prvý nákladný automobil. Na prelome 19. a 20. storočia získal Liebig vedenie firmy pre myšlienku postaviť špeciálny pretekársky automobil. Postavili ho v roku 1900 v jedinom exemplári. Dosahoval na tie časy úctyhodnú rýchlosť 82,5 km/h.
V tom čase už v Kopřivnici vyrábali prvú sériu vozidiel rovnakej koncepcie ako Präsident. Vozidlá sa však líšili karosériami, pričom všetky mali strechu ako na koči a namiesto volantu mali riadidlá. Ich názvy dnes veľa nepovedia: Meteor, Nesseldorf, Wien, Bergsteiner, Versucher, Auhof, Spitzbub, Phaeton...
Ďalšie výrobky označovali ako Vierer (4) a v roku 1901 zaviedli „novú štvorku“. V ďalších rokoch používali na Štvorku označenie Typ A, Nová štvorka bola Typ B a ďalej pribúdali v abecednom poradí písmená C, D, E, F.
V roku 1900 v Kopřivnici uzrel svetlo sveta aj omnibus pre 12 osôb a v decembri roku 1900 dokonca elektromobil. Do tohto obdobia sa teda datuje počiatok histórie svetoznámej automobilky.
Ako vznikla značka Tatra? V roku 1919 skúšala automobilka nové vozidlá Typu U vo Vysokých Tatrách, ktoré tam zdolávali aj neobyčajne náročnú trať Štrba – Lomnica. Po príchode vozidiel do Lomnice ich miestni obyvatelia nielen obdivovali, ale v nadšení ich dokonca prirovnávali k Tatrám. Názov sa zapáčil, vedenie automobilky to hneď propagačne využilo. Závod v Kopřivnici od 29. marca 1919 už opúšťali prvé vozidlá Typu TL-4 a na karosérii mali namaľovaný názov Tatra.
Napokon v roku 1920 pôvodnú firemnú značku NW (Nesseldorfer Wagenbau) nahradili značkou Tatra. Pre zahraničie zaregistrovali túto ochrannú značku 27. februára 1935 vo švajčiarskom Berne.
Novú éru vo  výrobe vozidiel však začala fabrika Tatra na pražskom autosalóne v roku 1923. Pod vedením legendárneho konštruktéra Hansa Ledwinku skonštruovali nový dvojvalec Tatra 11 a ten vystavili na verejnosti práve v Prahe. Výrobu osobných automobilov zrušili v Kopřivnici  komunisti po druhej svetovej vojne a Tatra sa zamerala výlučne len na výrobu nákladných áut – najmä pre armádu a stavebníctvo.  Popri tom vyrábali pre papalášov luxusné osobné automobily Tatra 603 a 613.  V súčasnosti už tatrovka kríva na obe nohy a výroba automobilov sa z tejto lokality, žiaľ, vytráca. Skvelá minulosť a historické tradície sa rozplývajú ako para nad hrncom...







späť







Napíšte nám
Copyright © 2009 Autoshow.sk Dizajn a programovanie Atalon, s.r.o.